25
również przez zamawiających oraz odwlekanie procesów decyzyjnych, spowodowane głównie
zależnością zamawiających od ilości środków publicznych przeznaczanych na zakupy,
modernizację lub naprawy taboru kolejowego. Powyższe okoliczności mogą przekładać się
na niemożność uzyskania optymalnej liczby zamówień przez Spółkę i, w konsekwencji,
na niewykorzystanie w pełni możliwości produkcyjnych Spółki. Ponadto, warunki uzyskania
finansowania z funduszy europejskich są niejednokrotnie sformułowane w sposób
uniemożliwiający korzystanie z gotowego produktu albo wymuszają wprowadzenie modyfikacji
w stosunku do standardowych projektów technicznych, co może przekładać się na przedłużanie
uzyskania przez Spółkę wynagrodzenia za wykonany produkt lub świadczoną usługę.
Wskazane okoliczności mogą mieć istotny negatywny wpływ na działalność, wyniki i sytuację
finansową Spółki. Dlatego też Spółka podejmuje działania związane z rozwijaniem sprzedaży
eksportowej zarówno samodzielnie jak i z partnerami zagranicznymi. Nadal obserwowany jest
stan stagnacji na rynku zamówień. Spółka w dalszym ciągu oczekuje na uruchomienie środków
unijnych z Krajowego Planu Odbudowy, które w swoim założeniu mają finansować rozwój
transportu kolejowego w Polsce. Dostępność funduszy z KPO jest warunkiem w zapisach
przetargowych m.in. na dostawę składów piętrowych typu push-pull dla PKP Intercity,
które NEWAG ma realizować w konsorcjum z PESĄ oraz na dostawę do 200 szt. elektrycznych
zespołów trakcyjnych dla POLREGIO. Poziom ryzyka: wysoki.
Ryzyko prowadzenia postępowań kontrolnych
Wobec Emitenta mogą być prowadzone różnego rodzaju kontrole, w szczególności z zakresu
podatkowego. Prowadzenie tego rodzaju kontroli może wymagać znacznego zaangażowania
Spółki, a ponadto kontrola może zakończyć się wydaniem decyzji powodujących określone skutki
finansowe. Nawet w razie bezprawności takich decyzji, ich uchylenie może wymagać wszczęcia
przez Spółkę postępowania sądowo-administracyjnego, a na czas trwania tego postępowania
Spółka może być zobowiązana do zapłaty kwoty określonej w decyzji lub wniesienia
zabezpieczenia.
W dniu 4 marca 2019 roku Spółka otrzymała od Krakowskiego Parku Technologicznego Sp. z o.o.
decyzję o wsparciu Nr 16/2019, następnie decyzję zmieniającą od Ministra Rozwoju
Nr 104/DRI/20 z dnia 17 kwietnia 2020 roku. Decyzje te uprawniają Spółkę do korzystania
z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących
działalność na podstawie stosownej decyzji w obrębie Polskiej Strefy Inwestycji (PSI).
W efekcie obowiązek zapłaty podatku dochodowego dotyczy wyłącznie dochodu osiąganego
z działalności podlegającej opodatkowaniu, tj. takiej działalności, która generalnie wykracza poza
zakres zezwolenia lub prowadzona jest poza terenem strefy. W terminie do dnia 31 marca 2022 r.
Spółka zobowiązana była ponieść minimalne nakłady inwestycyjne w wysokości co najmniej
80,4 mln zł. Maksymalna kwota wydatków od której Spółka będzie mogła kalkulować wysokość
pomocy publicznej wynosi 104,5 mln zł (przysługująca pomoc to 35% tych nakładów).
Zakończenie inwestycji powinno nastąpić 31 marca 2022 r.
Poza warunkami poniesienia wydatków kwalifikowanych w odpowiedniej wysokości, Spółka
jest również zobligowana do spełnienia określonych warunków w zakresie zatrudnienia.
Termin obowiązywania decyzji to 12 lat od momentu jej wydania. Do końca 2021 roku Spółka
poniosła koszty kwalifikowane na nowe inwestycje w wysokości 70.060 tys. zł. Na dzień 31 grudnia
2021 roku do wykorzystania pozostała kwota 10.338 tys. zł , od której zgodnie z warunkami
MSR12 spółka utworzyła aktywo na podatek odroczony w wysokości 3.530 tys. zł.
Do dnia 31.12.2021 Spółka korzystając z prawa wynikającego z decyzji odliczyła od podatku
dochodowego CIT łącznie kwotę 25.523 tys. złotych. Do dnia 31 marca 2022 roku Spółka poniosła
nakłady inwestycyjne w łącznej wysokości 71.186 tys. złotych. Oznacza to, iż Spółka
w wymaganym w decyzji terminie nie wypełniła warunków decyzji co do poniesienia minimalnej