25
Ryzyka związane z zakupami
Grupa narażona jest na ryzyko dostaw komponentów i części niespełniających wymagań, ryzyko
utraty źródeł dostaw oraz ryzyko nadużyć. Działaniami ograniczającymi są procesy kwalifikacji
dostawców, proces First Article Insepction jak również polityka etyki. Poziom ryzyka: niski.
Ryzyko niskiego popytu na usługi/produkty Grupy (brak środków na finansowanie wymiany
i modernizacji taboru)
W Polsce nie został przyjęty długofalowy plan zakupów i modernizacji taboru kolejowego,
czego efektem jest dokonywanie jedynie jednostkowych zleceń dotyczących modernizacji taboru
kolejowego oraz zakupów ograniczonego wolumenu produktów oferowanych przez Grupę
lub zakupów ich krótkich serii, co skutkuje brakiem stałej liczby zamówień. Powoduje to nasilenie
działań ze strony konkurencyjnych podmiotów zmierzających do ograniczenia możliwości swoich
konkurentów w zakresie uzyskiwanych zleceń, w tym przede wszystkim poprzez wykorzystywanie
możliwości formalnych w procesach przetargowych. Ponadto, na rynku produkcji, modernizacji
oraz naprawy taboru kolejowego można zaobserwować przedłużanie procedur przetargowych
również przez zamawiających oraz odwlekanie procesów decyzyjnych, spowodowane głównie
zależnością zamawiających od ilości środków publicznych przeznaczanych na zakupy,
modernizację lub naprawy taboru kolejowego. Powyższe okoliczności mogą przekładać się na
niemożność uzyskania optymalnej liczby zamówień przez Grupę i, w konsekwencji, na
niewykorzystanie w pełni możliwości produkcyjnych Grupy. Dlatego też Grupa podejmuje
działania związane z rozwijaniem sprzedaży eksportowej zarówno samodzielnie jak i z partnerami
zagranicznymi. Nadal obserwowany jest stan stagnacji na rynku zamówień. Grupa w dalszym ciągu
oczekuje na uruchomienie środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy, które w swoim
założeniu mają finansować rozwój transportu kolejowego w Polsce. Dostępność funduszy z KPO
jest warunkiem w zapisach przetargowych m.in. na dostawę składów piętrowych typu push-pull
dla PKP Intercity, które NEWAG ma realizować w konsorcjum z PESĄ oraz na dostawę do 200 szt.
elektrycznych zespołów trakcyjnych dla POLREGIO. Poziom ryzyka: wysoki.
Ryzyko prowadzenia postępowań kontrolnych
Wobec Grupy mogą być prowadzone różnego rodzaju kontrole, w szczególności z zakresu
podatkowego. Prowadzenie tego rodzaju kontroli może wymagać znacznego zaangażowania
Grupy, a ponadto kontrola może zakończyć się wydanie decyzji powodujących określone skutki
finansowe. Nawet w razie bezprawności takich decyzji, ich uchylenie może wymagać wszczęcia
przez Grupę postępowania sądowo-administracyjnego, a na czas trwania tego postępowania
Grupa może być zobowiązana do zapłaty kwoty określonej w decyzji lub wniesienia
zabezpieczenia.
W dniu 4 marca 2019 roku Jednostka Dominująca otrzymała od Krakowskiego Parku
Technologicznego Sp. z o.o. decyzję o wsparciu Nr 16/2019, następnie decyzję zmieniającą
od Ministra Rozwoju Nr 104/DRI/20 z dnia 17 kwietnia 2020 roku. Decyzje te uprawniają Spółkę
do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów
prowadzących działalność na podstawie stosownej decyzji w obrębie Polskiej Strefy Inwestycji
(PSI). W efekcie obowiązek zapłaty podatku dochodowego dotyczy wyłącznie dochodu osiąganego
z działalności podlegającej opodatkowaniu, tj. takiej działalności, która generalnie wykracza poza
zakres zezwolenia lub prowadzona jest poza terenem strefy. W terminie do dnia 31 marca 2022 r.
Jednostka Dominująca zobowiązana była ponieść minimalne nakłady inwestycyjne w wysokości
co najmniej 80,4 mln zł. Maksymalna kwota wydatków od której Spółka będzie mogła kalkulować
wysokość pomocy publicznej wynosi 104,5 mln zł (przysługująca pomoc to 35% tych nakładów).
Zakończenie inwestycji powinno nastąpić 31 marca 2022 r. Poza warunkami
poniesienia wydatków kwalifikowanych w odpowiedniej wysokości, Spółka jest również