W dniu 19.12.2015 w Katanii na Sycylii nastąpiło oficjalne przekazanie pojazdów Vulcano wyprodukowanych w Newag S.A. dla Ferrovia Circumetnea (FCE) zgodnie z umową wykonawczą podpisaną w grudniu 2013r. W uroczystości uczestniczyli, oprócz reprezentacji z Newagu, której przewodniczył Prezes Zbigniew Konieczek, przedstwiciele włoskich władz, na czele z Virginio Di Giambattista, Dyrektorem Generalnym ds. transportu lokalnego z włoskiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, Alessandro Di Graziano, Dyrektor Generalny FCE, Davide Farina, Konsul Honorowy RP w Palermo, oraz przedstawiciele władz miasta i regionu. Uroczystość przekazania zbiegła się z obchodami 120. rocznicy założenia FCE.
Z ogromną radością uczestniczę w tym wydarzeniu, które jest zwieńczeniem dwuletniej współpracy pomiędzy Newagiem a Ferrovia Circumetnea. Kontrakt z FCE zapoczątkował obecność Newagu na rynku włoskim, która — mam nadzieję — będzie coraz szersza – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A. Gratulujemy FCE 120-lecia działalności oraz życzymy dalszych sukcesów. Pragnę dodać, iż w realizacji tego projektu spotkało się ponad 100-letnie doświadczenie zarówno przewoźnika jak i producenta, gdyż w 2016 r. Newag będzie obchodził swoje 140 lecie.
Virginio Di Giambattista podkreślił : Są to nowoczesne pociągi, wygodne i komfortowe. Będą obsługiwały trasę, która 120 lat temu dała początek historycznej Kolei Ferrovia Circumetnea.
Vulcano to wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne (SZT) wyprodukowane przez Newag S.A. dla FCE do obsługi trasy biegnącej wokół wulkanu Etna na Sycylii. Są to nowoczesne, dwuczłonowe pojazdy wyposażone w zintegrowane zespoły napędowe „powerpack” ze specjalnie zaprojektowaną przekładnią elektryczną. Zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowane w układach: napędowym, biegowym oraz oparcia nadwozi pojazdu pozwoliły na wyciszenie kabiny pasażerskiej, zgodnie z rygorystycznymi wymogami zamawiającego.
Pojazdy Vulcano zapewniają podróżnym i obsłudze wysoki komfort podróżowania. Są one w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jeden człon wyposażony jest w toaletę z obiegiem hermetycznym, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych (zgodnie z TSI PRM), a w strefie drzwi zewnętrznych znajdują się automatyczne podnośniki dla wózków. Komfort pracy maszynisty zapewniają kabiny sterownicze z ergonomicznymi stanowiskami sterowniczymi oraz nowoczesnym wyposażeniem.
SZT Vulcano gwarantuje najwyższe normy bezpieczeństwa ponieważ zaprojektowany został zgodnie z obowiązującymi standardami dotyczącymi kategorii wytrzymałościowej i zderzeniowej (PIII wg EN 12663 oraz EN 15227+A1 C-III). Wyposażenie pojazdu wykonane jest z materiałów spełniających wymagania pożarowe normy EN45545, a sam pojazd został wyposażony w system aktywnego wykrywania oraz gaszenia pożarów.
Konfiguracja wnętrza przedziału pasażerskiego umożliwia eksploatację pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Łatwo modyfikowalna konfiguracja siedzeń pozwala na optymalizację pojemności transportowej. Liczba miejsc siedzących wynosi 106, w tym siedem uchylnych, i może być zmieniana w zależności od potrzeb przewoźnika.
W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w jednostkach zainstalowany został monitoring. Pojazd posiada wbudowany program zliczania pasażerów oraz system lokalizacji GPS, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz interkom do kontaktu głosowego pomiędzy pasażerami a maszynistą.
Spalinowe zespoły trakcyjne Vulcano osiągają prędkość 100 km/h i są przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej.
Umowa wykonawcza, podpisana w grudniu 2013r. obejmuje dostawę przez Newag czterech pojazdów za 14.760.000,00 EUR netto. Na podstawie umowy ramowej FCE może w ciągu kolejnych lat zamówić jeszcze 6 pojazdów.
Vulcano to nie jedyne pojazdy z Newagu, które będą jeździły we Włoszech. W grudniu bieżącego roku Newag S.A. podpisał umowę ramową i wykonawczą (maksymalna wartość zamówienia to 262 920 600,00 PLN według średniego kursu NBP na dzień podpisania umowy) Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici s.r.l.- „FSE”, z siedzibą w Bari we Włoszech na dostawę 5 (z dodatkową opcją 10) trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls II. Pojazdy te będą pierwszymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi w Europie zachodniej wyprodukowanymi przez polskiego producenta pojazdów szynowych.