Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała umowę z firmą Newag S.A. na dostawę 14 pociągów waz z ich utrzymaniem. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzyma pojazdy nowej generacji IMPULS II. Pociągi będą wykorzystywane do obsługi nowych połączeń na terenie województwa łódzkiego. Pierwsze zamówione pojazdy producent ma dostarczyć w czwartym kwartale 2018 roku.
Nowosądecki producent został wyłoniony w ramach postępowania na „Dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania
w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap II”. Spółka zamówiła czternaście trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostawca będzie również odpowiedzialny za ich serwisowanie przez okres 12 lat.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jako pierwszy polski przewoźnik otrzyma flagowy produkt nowosądeckiego producenta w nowej wersji. IMPULS II będzie charakteryzował się między innymi mniejszą wagą, większą pojemnością i wyższą niezawodnością.
Pociągi zgodnie ze specyfikacją przetargową będą wyposażone m.in. w bezpłatne wifi, klimatyzację, gniazdka elektryczne, monitory. Będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i zgodne z najnowszymi europejskimi normami dotyczącymi bezpieczeństwa. Pociągi będą osiągały prędkość eksploatacyjną do 160 km/h. Liczba miejsc siedzących w każdym składzie to 160, w tym 154 stałe.
Zgodnie z uzgodnionym harmonogramem dostaw pierwsze 4 pojazdy dostanę dostarczone do 28 października 2018 roku, kolejne 10 rok później. Nowe pociągi pozwolą na rozwój siatki połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Spółka planuje uruchomienie połączeń ze Skierniewic do Kutna przez Łowicz, z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego, a po zelektryfikowaniu linii nr 25 również do Opoczna. Nowe pociągi będą obsługiwały również obecne trasy pociągów ŁKA do Skierniewic, Sieradza, Kutna, Łowicza,
na których zwiększona zostanie liczba połączeń.
Dostawca pojazdów został wybrany na podstawie czterech kryteriów przetargowych: cena pojazdów, koszt utrzymania, współczynnik efektywności kosztowej i liczba siedzeń stałych. Wartość zamówienia to 266 968 762,35 zł. brutto. Łódzka Kolej Aglomeracyjna uzyskała dofinansowanie na realizację projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w kwocie 182 010 500 zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą poprzedziła kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, która nie miała zastrzeżeń, co do przebiegu postępowania przetargowego.