W lipcu 2017 roku została podpisana umowa pomiędzy PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa spółka z o.o. a NEWAG S.A.. Jej przedmiotem jest modernizacja 10 lokomotyw spalinowych ST44 do typu 311Da. Pierwotny harmonogram zakładał dostawę jednej sztuki miesięcznie. Mając na uwadze rosnące potrzeby przewozowe PKP LHS strony uzgodniły skrócenie terminu realizacji zamówienia.
„Cieszymy się, że dostawy zmodernizowanych lokomotyw 311Da zostaną zrealizowane szybciej niż pierwotnie planowano. Jest to dla nas tym bardziej istotne, że w pierwszym kwartale roku odnotowaliśmy rekordową ilość przewozów — powiedział Prezes Zarządu PKP LHS, Zbigniew Tracichleb.
Pierwsze dwie zmodernizowane lokomotywy zostały dostarczone PKP LHS w kwietniu, kolejne 4 pojazdy zostaną dostarczone już w maju. Zakończenie realizacji umowy planowane jest w lipcu 2018 roku, 5 miesięcy przed pierwotnym terminem.
Przed realizacją obecnego kontraktu PKP LHS dysponował siedemnastoma lokomotywami typu 311Da zmodernizowanymi przez NEWAG. Lokomotywy przeznaczona są do prowadzenia ciężkich składów towarowych po linii szerokotorowej.
Od 2007r. NEWAG S.A. zmodernizował 37 lokomotyw tego typu. Spalinowa lokomotywa towarowa typu 311D/311Da powstała w wyniku gruntownej modernizacji lokomotywy produkcji rosyjskiej typu M62, znanej na polskim rynku kolejowym pod oznaczeniem ST44.
Wartość umowy opiewa na kwotę ponad 95 milionów złotych netto.