W Sofii otwarto oficjalnie trzecią linię metra, po której będą jeździć pociągi Inspiro dostarczone przez konsorcjum Siemens Mobility-NEWAG. Nowa linia metra w stolicy Bułgarii została także wyposażona m.in. systemy automatycznego sterowania pociągiem Trainguard MT.
Podczas oficjalnego otwarcia uczestnicy mieli okazję przekonać się o komforcie i wysokiej niezawodności pociągów Inspiro podczas przejazdu pokazowego nowymi pociągami.
W marcu 2016 roku operator sofijskiego metra – Metropolitan EAD zlecił konsorcjum składającemu się z polskiego producenta pojazdów szynowych NEWAG i firmy Siemens Mobility wyposażenie nowej linii metra 3 w stolicy Bułgarii. Pierwotne zamówienie obejmowało dostawę 20 pociągów metra Inspiro wraz z systemami kontroli ruchu na 8 stacjach. Następnie zamówienie zostało rozszerzone o dodatkowe dziesięć pociągów Inspiro, a także o niezbędny system automatyzacji pracy metra dla pięciu dodatkowych stacji. Ostatni pociąg zostanie dostarczony do kwietnia 2021 roku.
Montaż końcowy Inspiro, testy fabryczne i rozruch statyczny pociągów odbywają się w zakładzie Newag w Nowym Sączu. Natomiast pudła pojazdów zostały zbudowane w zakładzie Siemens Mobility w Wiedniu, natomiast wózki zostały wyprodukowane w zakładzie w Grazu.
Pociągi mogą jeździć z prędkością do 80 km/h. Ich podłoga jest wykonana z kompozytu korkowo-aluminiowego cechującego się niską masą oraz wysoką dźwiękochłonnością. Posiadają także wysoce redundantny systemem trakcyjny i hamulcowy (sterowany osobno dla każdego wózka), zapewniający wysoki poziom dyspozycyjności i hamowanie elektrodynamiczne niemalże do zatrzymania.
Wcześniej w latach 2013-2014 konsorcjum Siemens-NEWAG zrealizowało także dostawę 35 pociągów metra Inspiro dla Metra Warszawskiego. Obecnie platforma Inspiro jest rozwijana m.in w Kuala Lumpur, Rijadzie, Monachium, Norymberdze, Wiedniu oraz Londynie.