4 grudnia 2013 NEWAG S.A. przekazał Kolejom Mazowieckim pierwszy spalinowy zespół trakcyjny nowej generacji (222M). Jest to pierwszy taki szynobus wyprodukowany w nowosądeckim zakładzie, oraz pierwszy szynobus NEWAGU dla Kolei Mazowieckich.
Punktualnie o godzinie 9.00 na stację Warszawa Wschodnia wjechał nowosądecki pojazd. Symboliczną wstęgę przecięli Adam Struzik — Marszałek Województwa Mazowieckiego, Czesław Sulima — Członek Zarządu Kolei Mazowieckich i Waldemar Kuliński — Przewodniczący Rady Nadzorczej KM.
Cieszę się, że Koleje Mazowieckie cały czas się rozwijają. Kolejny szynobus to element procesu unowocześniania taboru spółki. Choć tabor spółki ma już ponad 280 pojazdów, to jednak każdy kolejny jest niezwykle ważny, bo zwiększa możliwości przewozowe. W przypadku nowych, świeżo wyprodukowanych egzemplarzy wzrasta też komfort jazdy Ten nowy szynobus z pewnością ucieszy pasażerów korzystających z połączenia we wschodniej części naszego województwa –powiedział marszałek Adam Struzik. Inwestujemy w przyszłość, inwestujemy w połączenia kolejowe – dodał.
Nowy, dwuczłonowy autobus szynowy odbiega standardem od starych SZT, które dominują na polskich torach. Ma wygodne, funkcjonalne i w pełni klimatyzowane wnętrze przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. 222M jest w części niskopodłogowy, co bardzo ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym i matkom z dziećmi.
Nowoczesna, jednostanowiskowa kabina maszynisty zebrała bardzo pochlebne opinie maszynistów. Uznano ją za najbardziej ergonomiczną kabinę zaprojektowaną w Polsce. Kabina posiada niezależne wyjście ewakuacyjne dla prowadzącego pojazd oraz klimatyzację z dodatkowym ogrzewaniem strefy nóg.
Zadowolenia z nowego pojazdu nie krył także Czesław Sulima, członek Zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich. Mogę powiedzieć, że mamy taką tradycję w Kolejach Mazowieckich – od kilku już lat — zawsze na Gwiazdkę albo na Nowy Rok dostajemy nowy pojazd. Ten jest bardzo nowoczesny z zupełnie innym, nietradycyjnym designem w środku. Szynobus jest bardzo funkcjonalny dla podróżnych. Zostały zamontowane m.in. siedzenia z funkcjonalnym stolikiem, podróżni mają do dyspozycji pięknie wyprofilowane półki na bagaż, a także nowoczesną toaletę z zamkniętym obiegiem–mówił.
Zespół trakcyjny spełnia normy emisji spalin Stage IIIB. Pomieści ok. 260 pasażerów – jest w nim 117 stałych miejsc siedzących oraz ok. 140 miejsc stojących. Można nim podróżować z maksymalną prędkością 130 km/h.
– Cieszymy się z faktu, że NEWAG S.A. mógł wyprodukować i dostarczyć Kolejom Mazowieckim, po raz pierwszy, spalinowy zespół trakcyjny (222M). Wierzymy, że zabudowane rozwiązania techniczne zapewnią optymalny komfort wszystkim podróżującym – powiedział Józef Michalik, Dyrektor Marketingu NEWAG S.A. – Przekazywany dzisiaj pojazd spełnia wszystkie scenariusze zderzeniowe, przez co gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa podróżującym – dodał Michalik.
Nowy autobus szynowy będzie obsługiwał połączenia na linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Do eksploatacji włączony zostanie 14 grudnia br.
***
Umowa na wykonanie szynobusu dla Kolei Mazowieckich została podpisana w czerwcu br. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego pomiędzy samorządem województwa a firmą NEWAG S.A. Natomiast w lipcu rozstrzygnięty został konkurs na projekt malatury, według którego pomalowany został autobus szynowy. Spośród 60 prac kapituła konkursowa przyznała dwa wyróżnienia oraz wybrała zwycięzcę. Wygrał projekt Krzysztofa Moskały.