Tytuł projektu: „Pierwsza na świecie rodzina autonomicznych, rekonfigurowanych, bimodalnych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów w ruchu pasażerskim międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjny spełniających wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI.”
Głównym celem projektu jest opracowanie, wykonanie i walidacja prototypu nowego produktu rodziny rekonfigurowanych, bimodalnych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do realizacji przewozów pasażerskich w ruchu międzyregionalnym, regionalnym i aglomeracyjnym, spełniających wymagania TSI. Będzie to elektryczny zespół trakcyjny z członem dołączanym wyposażonym w agregat(y) prądotwórcze zasilający(e) zespół trakcyjny na liniach niezelektryfikowanych i DEPO. Hybrydowy zespół trakcyjny wyprodukowany przez NEWAG S.A. składać się będzie z trzyczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego przez klasyczny układ napędowy z sieci 3 kV DC, a także członu zasilającego dołączanego za pomocą sprzęgu Scharfenberga. Dołączany moduł będzie wyposażony w silniki napędzające agregaty prądotwórcze. Moc wytwarzana przez agregaty będzie przekazywana do elektrycznego zespołu trakcyjnego i będzie zasilała silniki trakcyjne na wózkach napędowych. W zależności od potrzeb zamawiającego, spalinowy moduł napędowy będzie mógł być wyposażany w kabinę sterowniczą i pulpit manewrowy z tyłu członu lub wyłącznie w pulpity manewrowe.
Człon napędowy z kabiną sterowniczą zapewni pełną funkcjonalność pro-wadzenia rekonfigurowanego zespołu trakcyjnego w ruchu pasażerskim dzięki czemu będzie moż-liwe prowadzenie pojazdu na trasach wahadłowych bez konieczności przepinania modułu zasilają-cego na stacjach końcowych. Dodatkowym atutem modułu autonomicznego względem klasycznego rozwiązania hybrydowego, z członem zasilającym będącym częścią zespołu trakcyjnego, będzie obniżona masa pojazdów, co wpłynie na redukcję kosztów eksploatacyjnych. Pojazd będzie wyposażony w nowoczesny układ napędu elektrycznego z układem sterowania optymalizującym zużycie energii, system odzyskiwa-nia i gromadzenia energii hamowania do wykorzystywania w trakcie kolejnych rozruchów. Rekonfigurowany zespół trakcyjny w zależności od specyfikacji wymaganej przez operatora będzie się charakteryzował pojemnością: ok. 170 miejsc siedzących, 160 miejsc stojących, wytrzymałością statyczną: kategorii PII wg EN-PN 12663 i odpornością zderzeniową: C1 wg EN-PN 15227. Pojazd będzie spełniał wymagania TSI LOC&PAS, TSI NOI, TSI SRT, TSI PRM, TSI CCS. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 38.538.553,35 zł. Dofinansowanie z NCBiR wyniesie maksymalnie 15.415.421,34 zł. Czas realizacji projektu to 30.04.2019 r.