Lokomotywa 6Dl to pierwsza lokomotywa serii SM42 zmodernizowana do wersji dwuagregatowej. Oparta o sprawdzone rozwiązania techniczne i funkcjonalne zastosowane wcześniej w lokomotywach typu 6Dg i 18D, przystosowana została dodatkowo do zasilania składu pociągu w energię elektryczną. 6DI to również pierwsza lokomotywa modernizowana przez NEWAG S.A., w której zabudowano zderzaki pochłaniające energię zderzeniową.
Modernizacja polega na budowie całkowicie nowego nadwozia na dotychczasowej ostoi, przy jednoczesnym wykorzystaniu wózków i zbiorników paliwa, które w procesie przebudowy przechodzą naprawę główną połączoną z modernizacją.
W pojeździe zastosowano dwa wysokoprężne silniki spalinowe CATERPILLAR typu C18 o mocy 563 kW połączone poprzez sprzęgło elastyczne z zespołami prądnic synchronicznych. Każdy z agregatów, układem dolotowym i wydechowym, zabudowany jest na wspólnej, specjalnie zaprojektowanej ramie wspartej na ostoi. W układach wydechowych silników zastosowano filtry cząstek stałych typu DOC.
Zabudowane agregaty prądotwórcze mogą pracować w dwóch konfiguracjach: pierwsza wykorzystuje moc obydwu silników do celów trakcyjnych, druga pozwala na wykorzystanie mocy jednego z agregatów do celów trakcyjnych, a drugiego do zasilania wagonów.
Skład pociągu zasilany jest w energię elektryczną dzięki specjalnie zaprojektowanej przetwornicy, zabudowanej na pomoście lokomotywy w kontenerze przed kabiną. Na czołownicach znajdują się gniazda zgodne z kartą UIC 522.
Rozrusznik zasilany z układu superkondensatora zapewnia poprawny rozruch silnika, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości ogniw akumulatorów oraz obciążania samych ogniw prądem rozruchowym.
W lokomotywie 6Dl po raz pierwszy zastosowano elektryczne napędy wentylatorów chłodnic silników spalinowych. Silniki wentylatorów chłodnic oraz silniki napędu urządzeń pomocniczych zasilane są przez falowniki.
Lokomotywy wyposażone są w nowoczesny układ hamulcowy wykorzystujący dwie sprężarki śrubowe, zintegrowaną tablicę pneumatyczną oraz sprężynowy hamulec postojowy.
Projektanci pojazdu dużą uwagę zwrócili na rozwiązania funkcjonalne i wzornicze. Zaprojektowano nowoczesną bryłę pojazdu z czołami wykonanymi z tworzywa sztucznego. W kabinie, która umieszczona jest w centralnej części lokomotywy zabudowane zostały dwa ergonomiczne pulpity maszynisty. Wnętrze kabiny wraz ze stanowiskami maszynisty wyłożone jest estetycznymi panelami z matowych tworzyw kompozytowych. Kabina wyposażona jest w klimatyzację, wydajne ogrzewanie, oświetlenie w technologii LED, płytę grzewczą, lodówkę, umywalkę z ciepłą wodą itp.
Szerokie drzwi zabudowane w ścianach czołowych kabiny prowadzą na pomosty. Obniżone przedziały maszynowe oraz panoramiczne szyby czołowe zapewniają bardzo dobrą widoczność i odpowiadają najnowocześniejszym światowym rozwiązaniom.
Dodatkowo lokomotywy wyposażone zostały w cyfrowy system monitoringu. Dwie kamery zamontowane na czołach oraz dwie w kabinie zwiększają pole widzenia szlaku i znacznie ułatwiają prace manewrową (widoczność sprzęgów). Obraz z kamer jest rejestrowany.
Lokomotywy 6Dl dopuszczone są do jednoosobowej obsługi trakcyjnej.
Technologie przyjazne środowisku
Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych w tym silników spalinowych spełniających normę emisji spalin Stage IIIB (obowiązującą od 2012r.) wpłynęło na ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.