Lokomotywa 18D to druga generacja modernizacji lokomotyw serii SM42 prowadzonych przez firmę NEWAG S.A.
Modernizacja lokomotyw serii SM42 do typu 18D objęła zabudowę całkowicie nowego nadwozia. Ze starej lokomotywy pozostała tylko ostoja, wózki i zbiorniki paliwa. Na lokomotywie zastosowano nowoczesny silnik spalinowy spełniający najnowszą normę emisji spalin Stage IIIB o mocy 563kW połączony z zespołem prądnic synchronicznych. Do rozruchu silnika zastosowano superkondensator zasilany z baterii pokładowych dzięki czemu zapewniony jest rozruch silnika niezależnie od złych warunków atmosferycznych. Lokomotywy wyposażono w nowoczesny system hamulcowy ze spreżarką śrubową i sprężynowym hamulcem postojowym. Napęd układów pomocniczych realizują silniki asynchroniczne. Pojazd został wyposażony również w mikroprocesorowy układ sterowania, uklad elektronicznego pomiaru paliwa, system przeciwpożarowy oraz układ GPS.
W ramach przebudowy lokomotywę wyposażono w specjalne zderzaki z funkcją “crash”, pochłaniające energię zderzeniową.
Projektanci pojazdu dużą wagę przywiązali do rozwiązań funkcjonalnych i wzorniczych. W kabinie wyłożonej matowymi panelami z tworzyw kompozytowych, zabudowane zostały dwa ergonomiczne pulpity maszynisty. Do dyspozycji maszynisty pozostaje płyta grzewcza, lodówka, umywalka i szafka na ubrania. Kabina wyposażona jest w klimatyzację, wydajne ogrzewanie, oświetlenie w technologii LED. Szerokie drzwi zabudowane w ścianach czołowych kabiny prowadzą na pomosty. Obniżone przedziały maszynowe oraz panoramiczne szyby czołowe zapewniają bardzo dobrą widoczność i odpowiadają najnowocześniejszym światowym rozwiązaniom.
Dodatkowo lokomotywy wyposażone zostały w cyfrowy system monitoringu. Dwie kamery zamontowane na czołach oraz dwie w kabinie zwiększają pole widzenia szlaku i znacznie ułatwiają prace manewrowe (widoczność sprzęgów). Obraz z kamer jest rejestrowany.
Lokomotywy 18D dopuszczone są do jednoosobowej obsługi trakcyjnej.
Technologie przyjazne środowisku
Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych w tym silnika spalinowego spełniającego normę emisji spalin Stage IIIB (obowiązującą od 2012r.) wpłynęło na ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska.