Modernizacja lokomotywy spalinowej TEM2 (SM48) do wersji 15D/16D pozwoliła firmie NEWAG S.A. na stworzenie pojazdu o uniwersalnych parametrach trakcyjnych – lokomotywy manewrowej lub lokomotywy do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych.
Zakres modernizacji lokomotywy TEM2 (SM 48) do wersji 15D /16D
W ramach modernizacji zastosowano nowoczesny agregat prądotwórczy składający się z wysokoprężnego silnika spalinowego spełniającego normy emisji spalin UIC IIIA o mocy 1550kW posadowiony na jednej ramie z zespołem prądnic synchronicznych. Zabudowano nowoczesne podzespoły pomocnicze podnoszące znacząco niezawodność lokomotywy w tym napędy urządzeń pomocniczych w postaci silników asynchronicznych oraz hydrostatyczny napęd wentylatora układu chłodzenia.
Lokomotywę wyposażono w nowoczesny układ hamulcowy ze zintegrowaną tablicą pneumatyczną i sprężarką (sprężarkami) śrubową oraz sprężynowy hamulec postojowy. Omawiane pojazdy posiadają mikroprocesorowe sterowanie, system diagnostyczny, magistralę CAN oraz przystosowane są do zabudowy sterowania radiowego.
Zaprojektowano nowe, niższe przedziały maszynowe, dzięki czemu znacząco polepszyła się widoczność z kabiny. Sylwetka lokomotywy odpowiada najnowocześniejszym trendom wzorniczym i funkcjonalnym. Kabina maszynisty posadowiona została na amortyzatorach metalowo – gumowych. W jej wnętrzu zabudowane zostały dwa stanowiska sterownicze, komfortowe, regulowane fotele oraz wyposażenie socjalne. Kabina posiada wydajne ogrzewanie oraz klimatyzację.
Lokomotywy 15D/16D wyposażone są w system monitoringu wizyjnego w postaci kamer zamontowanych na czołownicach ostoi i w kabinach. Obraz z kamer jest rejestrowany i wyświetlany na monitorach pulpitowych, co znacząco ułatwia prowadzenie lokomotyw szczególnie przy pracach manewrowych.
Technologie przyjazne środowisku
Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, ograniczając emisję zanieczyszczeń do środowiska naturalnego.