W roku 1869 Rada Miasta Nowego Sącza postanawia wysłać do Wiednia delegację (z udziałem przedstawicieli władz Tarnowa) w celu pozyskania wpływowych polityków – Franciszka Smólka i Juliana Dunajewskiego dla lokalizacji kolei przez Nowy Sącz.
W 1873 roku w Wiedniu Parlament Austro-Węgier decyduje o budowie kolei Tarnowsko – Leluchowskiej o dł. 145,7 km o szlaku przebiegającym przez Nowy Sącz.
1876 — dla nowo wybudowanej kolei powstaje w Nowym Sączu zaplecze techniczno — remontowe o nazwie Cesarsko — Królewskie Warsztaty Kolei — dzisiejszy NEWAG.
Lata 1880 — 1912 to stopniowa rozbudowa Warsztatów.
Podczas pierwszej wojny światowej Warsztaty nie uległy zniszczeniu. W jej trakcie uzyskały nową specjalność związaną z naprawą i produkcją pociągów pancernych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.
1918 — pierwszym wyremontowanym w niepodległej Polsce parowozem była maszyna serii 308
1922 — zmiana nazwy sądeckich „Warsztatów” na „Warsztaty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrudniały ok. 1800 osób. Przedsiębiorstwo podzielono na wydziały: parowozowy, wagonowy i mechaniczny.
1939 — uprzedzając wydarzenia września 1939 roku przeprowadzono ewakuację części personelu i urządzeń warsztatowych do Stanisławowa
1945 — odgruzowywanie i odbudowa warsztatów oraz uruchomienie produkcji. Powołano warsztaty Już 19 kwietnia 1945 roku oddano do eksploatacji pierwszy parowóz serii Ty2
1950 — zmiana nazwy na Przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, Warsztaty Mechaniczne Nr 3 w Nowym Sączu
1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Naprawcze Parowozowo — Wagonowe Nr 3 w Nowym Sączu”
1952 — warsztaty zostają przekształcone w samodzielne przedsiębiorstwo po wyłączeniu ze struktur PKP i uzyskują nową nazwę „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz” w Nowym Sączu
1963 — uchwałą Rady Ministrów „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz” zostają wytypowane do napraw taboru spalinowego
1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” rozpoczęto naprawy lokomotyw spalinowych serii SM30
1972 — w czerwcu uroczyście pożegnano ostatni naprawiony parowóz TKt48-166. W tym samym roku naprawiono pierwszą lokomotywę spalinową serii SM42
1976 — rok jubileuszowy (100-lecie firmy)