28 listopada 2016 r. Newag S.A. oficjalne przekazał Województwu Małopolskiemu sześć pojazdów z rodziny Impuls.
Uroczystość, odbywającą się na Dworcu Głównym w Nowym Sączu, uświetnili przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Biskup Tarnowski Andrzej Jeż, przedstawiciele lokalnych władz oraz Zarządu spółki NEWAG S.A.
Przekazane elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls obejmujące cztery składy 5-członowych Impulsów 45WE oraz dwie sztuki 4-członowych EZT Impuls 31WE, zostały wyprodukowane przez Newag S.A. dla Województwa Małopolskiego na mocy umowy, podpisanej 30 marca br. na dostawę 12 pojazdów szynowych. Zgodnie z umową, Newag przekaże pozostałe sześć składów do 15 lutego 2017 r. oraz zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Samorząd województwa skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeden dodatkowy pojazd. Wartość zamówionego taboru wraz z opcją wynosi ponad 304 mln zł brutto.
– Zamówienie dla Małopolski to priorytetowe i kluczowe dla nas zlecenie. Jesteśmy niezmiernie dumni, że nowoczesne sądeckie Impulsy, w pełni zgodne z TSI już od grudnia będą wozić pasażerów w Małopolsce — powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A. — Pojazdy te posiadają europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, który poprzez moduł GPS zapewnia komunikację urządzeń na pokładzie pojazdu z urządzeniami znajdującymi się przy linii kolejowej — dodał Zbigniew Konieczek.
Leszek Zegzda, członek Zarządu Województwa Małopolskiego podkreślił — Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby podróżni na nowo przekonali się do transportu kolejowego — Udowadniamy, że kolej może być szybka, punktualna, komfortowa i bezkonkurencyjna pod względem ceny. Takie są właśnie Koleje Małopolskie, które przejmują z sukcesem kolejne linie w naszym województwie – dodaje i przypomina, że wojewódzki przewoźnik już zdążył sobie zaskarbić sympatię mieszkańców i turystów. – Pierwszy milion pasażerów Koleje Małopolskie przewiozły po 9 miesiącach od uruchomienia, a po 16 miesiącach – już 3 miliony. Do końca tego roku liczba ta może przekroczyć aż 6,5 mln osób.
Newag oraz władze Województwa mają nadzieję, że nowy tabor składający się z nowoczesnych pojazdów, mogących osiągać prędkość do 160km/h, zachęci mieszkańców do masowego korzystania z połączeń kolejowych pomiędzy głównymi miastami Małopolski.
Aby udowodnić konkurencyjność Impulsów, zorganizowano specjalny wyścig, w którym wystartował Impuls 45 WE-014 oraz samochód rajdowy prowadzony przez zawodowego kierowcę Michała Kościuszko. IMPULS z Newagu pokonał trasę Nowy Sącz – Kraków
Główny w ciągu około dwóch i pół godziny, natomiast samochód rajdowy (poruszający się zgodnie z przepisami) dotarł do centrum Krakowa kilkanaście minut później.
Obliczono, że samochód osobowy średniej klasy o silniku 2,0, poruszający się na ok. 100-kilometrowej trasie Nowy Sącz – Kraków, spala średnio 7 litrów benzyny. Zakładając, że średni koszt paliwa Pb 95 to 4,47 PLN za litr, cena pojedynczego przejazdu wyniesie 31, 29 PLN. Bilet PKP na tej samej trasie kosztuje aktualnie 14 PLN. Podróż pociągiem wydaje się więc nie tylko bardziej komfortowa, ale i tańsza.
Dostojni goście oraz tłumnie zgromadzona publiczność mieli możliwość przekonać się na własne oczy jak wygodne i nowoczesne są pojazdy Impuls, które już w grudniu zaczną przewozić pasażerów na trasie z Krakowa do Tarnowa. Składy posiadają specjalne udogodnienia dla pasażerów niepełnosprawnych ruchowo (windy, wyznaczone miejsca do transportu wózków, toalety zgodne z TSI PRM) oraz dla podróżnych z małymi dziećmi (przewijaki) i rowerzystów.
W dostarczonych składach znajduje się 250 miejsc siedzących oraz liczne udogodnienia: klimatyzacja, nawiewne ogrzewanie, monitoring przedziału pasażerskiego, stojaki na rowery, WiFi, gniazdka elektryczne oraz automaty biletowe.