Spółka NEWAG S.A., w ramach swojej aktywności na rynkach zagranicznych,wspólnie z Skinest Ukraina i zakładem naprawy taboru kolejowego Daugavpils (Łotwa) kontynuuje działania mające na celu dokonanie modernizacji ukraińskich lokomotyw spalinowych typu M62.
W dniu dzisiejszym w Kijowie, podczas Międzynarodowego Forum „DZIEŃ POLSKIEGO BIZNESU” firmy NEWAG S.A. i Skinest Ukraina podpisały umowę ramową dotyczącą współpracy przy modernizacji lokomotyw spalinowych. Forum zorganizowane zostało pod patronatem Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej na Ukrainie, przy wsparciu Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej, a także Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego i Handlu Ukrainy.
Spółka NEWAG S.A. specjalnie pod ten projekt i potrzeby zamawiającego, przygotowała zupełnie nową lokomotywę.
Pojazdy zaprojektowane przez Biuro Konstrukcyjne Spółki wyposażone będą w nowoczesne rozwiązania techniczne oparte o doświadczenie zdobyte przy dotychczas zrealizowanych projektach. Rozwiązania te przyczynią się do zwiększenia niezawodności lokomotyw oraz zmniejszenia zużycia paliwa oraz emisji spalin. Zastosowane zostanie całkowicie nowe, modułowe nadwozie lokomotyw. Zwiększona zostanie moc lokomotywy poprzez zastosowanie nowoczesnego zespołu prądotwórczego (silnik – prądnica), a nowoczesny układ sterowania oraz diagnostyki zapewni optymalne warunki pracy poszczególnych zespołów tych pojazdów. Rozwiązania funkcjonalne w kabinach – ergonomiczne pulpity, wyposażenie socjalne itp. zapewnią wysoki komfort pracy dla maszynistów. Lokomotywę podobnie jak inne pojazdy Newagu cechować będzie wysoki poziom wzornictwa.
Prace konstrukcyjno-technologiczne są już praktycznie ukończone – informuje Zbigniew Konieczek — Na Ukrainę już w przyszłym roku może trafić kilkanaście zmodernizowanych spalinowozów.
Projekt ma być finansowany przy pomocy polskich funduszy wspierających eksport i z udziałem banków komercyjnych.
Niezmodernizowane, psujące się spalinowozy są dla Ukraińców dużym problemem. Prawie 80% towarów na Ukrainie przewozi się koleją, zużycie taboru wynosi aż 80 proc. Jak oceniają eksperci potrzeby rynku ukraińskiego szacowane są obecnie na 150–200 lokomotyw.
NEWAG S.A. posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie modernizacji lokomotyw spalinowych. Od dwóch lat utrzymuje pozycję lidera w tym segmencie. Spółka dysponuje także technologią modernizacji lokomotyw szerokotorowych wykonywaną dotąd dla PKP LHS i KOLPREM.
Firma Skinest Ukraina, która będzie współpracować z Newagiem, jest częścią międzynarodowego koncernu Skinest Rail oferującego kompleksowe kolejowe rozwiązania na rynku. Posiada bogate doświadczenie w dziedzinie trakcji taboru kolejowego i spedycji.