Już jutro, po ulicach Krakowa jeździć zacznie tramwaj nowosądeckiego Newagu. Zaprojektowany i wykonany dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech, jest prototypem tramwaju nowej generacji.
Firma Newag konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, z roku na rok, rozszerzając ofertę produktową firmy. Dywersyfikując działalność, w ramach projektu „Opracowanie tramwaju nowej generacji na potrzeby transportu miejskiego” , Newag wyprodukował pojazd, który wyróżniać mają niskie koszty eksploatacji przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu jazdy dla pasażera.
Nevelo, bo tak nazywa się pierwszy tramwaj Newagu to w całości nowa konstrukcja. Zastosowano w nim innowacyjny układ zawieszenia – 2 człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Odpowiednie rozmieszczenie specjalnie skonstruowanych skrętnych wózków napędowych i tocznych prowadzi do zmniejszenia nacisku poszczególnych osi na tor, redukując zużywanie się szyn i kół. Rozwiązanie to obniży koszty eksploatacji pojazdu oraz utrzymania infrastruktury. Zastosowanie kół, z gumowymi, elastycznymi przekładkami i obręczą, zapewni wysoki komfort jazdy oraz ograniczy poziom hałasu. Nowoczesny układ napędowy z elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego, da możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej, co ponownie pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji. Pojazd jest przystosowany do wdrożenia układu gromadzenia energii opartego na superkondensatorach.
Nevelo to trójczłonowy, przegubowy, jednokierunkowy i w całości niskopodłogowy pojazd. Ma klimatyzowane wnętrze, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej. Jednorazowo może przewieźć do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących. Jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu elektrycznej rampy inwalidy. Posiada specjalne, drugie drzwi dla matki z dzieckiem. Jest to pierwszy w Polsce, tramwaj w którym w kabinie motorniczego zastosowano zwiększającą widoczność, panoramiczną szybę.
Już od najbliższego wtorku mieszkańcy Krakowa będą mogli ocenić, jak sądecki tramwaj sprawuje się w codziennym użytkowaniu. Pojazd udostępniony nieodpłatnie krakowskiemu MPK, testowany będzie do końca 22 września br.
Projekt współfinansowany jest ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia IniTech . Kwota dofinansowania to 4 924 000,00 PLN.