Dnia 6 maja 2013 podpisana została umowa pomiędzy PKP Cargo a Newag SA na modernizację 30 lokomotyw spalinowych serii SM 48 do lokomotyw ST48 (15D).
Modernizacja wykonana zostanie zgodnie z założeniami technicznymi Newag S.A. tj. ostoja, ramy wózków, silniki trakcyjne, zbiorniki paliwa, urządzenia ciągowo-zderzne po wykonanej naprawie głównej zabudowane zostaną całkowicie nowym nadwoziem lokomotywy.
Wymieniony zostanie silnik spalinowy. Zabudowane zostaną nowoczesne podzespoły mechaniczne, pozwalające na znaczne zredukowanie zużycie paliwa i oleju silnikowego, oraz nowoczesne systemy sterowania i zasilania. Zmieniony zostanie kształt kabiny maszynisty, która wyposażona będzie w dwa pulpity sterownicze po jednym dla każdego kierunku jazdy, klimatyzację, część socjalną wyposażoną w kuchenkę, lodówkę i umywalkę.
Modernizacja spowoduje znaczne podniesienie funkcjonalności, zwiększy się moc lokomotywy przy niskich kosztach obsługi bieżącej.
Zastosowanie nowoczesnych podzespołów zmniejszających zużycie paliwa i oleju silnikowego, zredukuje szkodliwość lokomotywy dla środowiska naturalnego.
Do przetargu ogłoszonego przez PKP Cargo S.A. przystąpiły bydgoska Pesa i Newag, który przedstawił korzystniejszą ofertę.