Wykonawca w ramach umowy musi zapewnić także licencję na oprogramowanie
i dokumentację techniczną, przeszkolenie pracowników operatora oraz gwarancję. Pierwsze dwa pociągi mają zostać dostarczone w terminie do 16 miesięcy od dnia zawarcia umowy, natomiast odbiór ostatniego pojazdu ma nastąpić do 22 miesięcy.
Elektryczny Zespół Trakcyjny Impuls 2 wyróżnia się funkcjonalnością oraz zastosowaniem zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Projektując pociąg konstruktorzy szczególną uwagę zwrócili na bezpieczeństwo. Kabina maszynisty podporządkowana została w stu procentach ergonomii pracy. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pociągu.
Nowa flota pojazdów będzie dostosowana do potrzeb wszystkich grup pasażerów, zarówno osób o ograniczonej możliwości poruszania się, ale także rodzin, dzieci, kobiet
w ciąży, seniorów, osób z ciężkim bagażem, a także obcokrajowców. Pociągi będą wyposażone w urządzenia typu rampa oraz windy automatyczne umożliwiające wejście i wyjście osób
o ograniczonej mobilności, a także przystosowane do przewozu rowerów. Wszystkie przyjęte rozwiązania spełniają wymagane normy oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości posiadanej infrastruktury torowej i sieciowej przy jednoczesnym dbaniu o środowisko oraz zachowaniu komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.
Zakup nowych pociągów umożliwi uzupełnienie obecnej floty pojazdów, co zwiększy komfort podróżowania i umożliwi rozwój oferty przewozowej w zakresie nowych połączeń, a także zapewni bezpieczną rezerwę taboru na czas prowadzenia napraw. Kładziemy bardzo duży nacisk na wzrost znaczenia transportu kolejowego w komunikacji publicznej i niezmiernie cieszy nas fakt, że sukcesywnie przybywa pasażerów w naszych pociągach
– podkreśla marszałek Witold Kozłowski.
W pierwszej kolejności nowo zakupiony tabor zostanie skierowany do świadczenia usług przewozowych na następujących trasach:
1) trasy obsługiwane przez Koleje Małopolskie Sp. z o.o.
- SKA2: Skawina – Kraków Gł. – Sędziszów
- SKA3: Kraków Gł. – Tarnów
- Kraków Gł. – Nowy Sącz/Krynica Zdrój
2) trasa obsługiwana przez POLREGIO Sp. z o.o.:
- Kraków Gł. – Katowice
Ponadto, w celu optymalnego wykorzystania nowego taboru, nie wyklucza się,
że zostanie on użyty na innych trasach SKA w obszarze aglomeracji miejskiej/miejskich oraz poza nimi, tj. SKA1: Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Gł. – Kraków Lotnisko, jak również trasach, które mogą powstać w przyszłości, jako rozwój oferty pociągów SKA i tras komplementarnych do SKA, w szczególności do Chrzanowa, Oświęcimia, Wadowic czy Zakopanego.
Województwo obecnie posiada 29 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych przeznaczonych do obsługi połączeń aglomeracyjnych na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz do obsługi połączeń lokalnych np. Kraków – Nowy Sącz. Budowane są również parkingi P-R przy stacjach kolejowych mające ułatwić pasażerom komunikacji kolejowej swobodną przesiadkę z autado pociągu. Tworzymy warunki do efektywnych, przyjaznych, ekologicznych i zintegrowanych systemów transportu miejskiego w regionie
– dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.
Szanowni Państwo, dostarczyliśmy już 19 pojazdów dla Województwa Małopolskiego. Warto tutaj zaznaczyć, że setny IMPULS wyprodukowany w 2017 roku w Nowym Sączu został dostarczony właśnie do Kolei Małopolskich i istnieje duża szansa, że dwusetny IMPULS w przyszłym roku również zostanie przekazany w te same ręce.
– Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Newag S.A..
Pojazdy IMPULS są już wszystkim doskonale znane. Są to pojazdy niezawodne, wyprodukowane w Małopolsce oraz zaprojektowane przez inżynierów którzy w większości kształcili się również w Małopolsce
Nowe pociągi wyjadą na małopolskie tory w 2022 roku. Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.