W dniu dzisiejszym w Rzeszowie nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy firmą NEWAG S.A a Urzędem Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego na dostawę taboru dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Województwo zamówiło osiem trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2 oraz dwa spalinowe dwuczłonowe zespoły trakcyjne 222Ma. Pojazdy zostaną wyprodukowane w nowosądeckim zakładzie NEWAG S.A. Producent zapewnia odpowiednio 72 i 60 miesiące gwarancji.
Jestem niezmiernie dumny, że po raz kolejny mogę uczestniczyć w podpisaniu umowy na dostawę pojazdów trakcyjnych dla województwa podkarpackiego. Chciałbym przypomnieć, że już dla Południowej Grupy Zakupowej dostarczyliśmy pierwsze pojazdy dwu- i trójczłonowe, później spalinowe pojazdy trakcyjne. Teraz podpisujemy największy kontrakt z województwem podkarpackim dotychczas.– powiedział Zbigniew Konieczek Prezes NEWAG S.A.
Dochodzi do kontraktu jakiego jeszcze województwo podkarpackie nie miało możliwości zawrzeć – na dostawę pojazdów szynowych z napędem elektrycznym i z napędem spalinowym. Będzie to dziesięć pojazdów za kwotę prawie 200 mln zł w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. – powiedział Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Elektryczne pojazdy mają pomieścić 138 osób na miejscach siedzących. W kontrakcie wyceniono również koszty serwisu i obsługi pojazdów. Ponad to opcja przewiduje zakup nowoczesnego symulatora jazdy, który wykorzystywany będzie do szkolenia maszynistów.
Pojazdy IMPULS 2, wyprodukowane przez NEWAG S.A., to jedne z najnowocześniejszych elektrycznych zespołów trakcyjnych w Polsce. Przy ich projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Pojazdy Impuls 2 przeznaczone na trasy województwa podkarpackiego wyposażone będą w ETCS wzorca 3 (baseline 3). ETCS, zapewnia sygnalizację kabinową, jak i kontrolę pracy maszynisty przy zwiększonym poziomie bezpieczeństwa. System ten opiera się na cyfrowej transmisji danych, m.in. poprzez: eurobalisy, europętle, łączność radiową GSM-R lub moduły STM. Przedział pasażerski jest wyposażony w system informacji dla podróżnych, system monitoringu GPS, a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo pojazd ma zabudowane wieszaki na rowery, przewijak dla dzieci oraz windy dla niepełnosprawnych. Specjalnie zaprojektowany pulpit rozbudowany dookoła fotela maszynisty pozwala na dostrzeżenie obiektów znajdujących się w bliskiej odległości od czoła pojazdu. Prędkość eksploatacyjna Impulsów wynosi 160 km/h.
Spalinowe zespoły trakcyjne 222Ma dla Podkarpacia to dwuczłonowe pojazdy o długości 43m. Każdy z pojazdów pomieści łącznie 257 pasażerów, w tym 115 na miejscach siedzących. Natomiast czworo drzwi wejściowych (po 2 na stronę) ułatwi szybkie wsiadanie i wysiadanie.
SZT 222Ma wyposażony jest w pełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LED oraz wewnętrznymi monitorami LCD. Bezpieczeństwo pasażerów zapewnia system monitoringu wnętrza oraz Intercom umożliwiający kontakt z kabiną maszynisty. Wszystkie pojazdy wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych. Spalinowe zespoły trakcyjne są przystosowane do przewożenia pasażerów z ograniczeniami ruchowymi, dla których wyznaczono specjalne miejsca oraz rampy, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, osobom z małymi dziećmi oraz rowerzystom. W pojeździe wydzielono również miejsca do przewożenia rowerów. 222Ma osiągają maksymalną prędkość eksploatacyjną do 130 km/h.