W poniedziałek, 29.04.2013 pierwszy pociąg Siemens Inspiro wyprodukowany w Newag S.A. na zamówienie Metra Warszawskiego opuścił firmę.
Jest to nowoczesny sześciomodułowy, jednoprzestrzenny skład, który wyróżnia niskie zużycie energii, znaczące ułatwienia w zakresie obsługi i konserwacji pojazdów, ale przede wszystkim wysoki komfort jazdy dla pasażera.
W pociągu zastosowano cztery pary drzwi o szerokości 1400 mm umieszczone po obu stronach każdego wagonu. Dzięki temu pasażerowie mogą sprawniej i wygodniej wysiąść lub wsiąść na stacjach. Pociągi wyposażone są w fotele, rozmieszczone wygodnie po obu stronach wagonu, co znacznie poprawi wykorzystanie przestrzeni wnętrza. Dodatkowo wszelkie urządzenia techniczne zostały przeniesione na zewnątrz pociągu, tak by maksymalnie zwiększyć powierzchnię dostępną dla pasażerów.
Pociągi produkowane są przez konsorcjum składające się z firm globalnego koncernu Siemens oraz polskiego producenta pojazdów szynowych – firmę Newag.
„Z Austrii dostajemy gotowe pudła wraz z zamontowanymi oknami, podłogą oraz przyklejoną maską przednią wraz z drzwiami awaryjnymi. Następnie w Nowym Sączu odbywa się montaż wyposażenia przedziału pasażerskiego oraz kabiny maszynisty. Na kolejnych etapach produkcyjnych montowane są: układ hamulcowy, aparatura elektryczna i elektroniczna, poszycie wewnętrzne, siedzenia i poręcze” objaśnia Grzegorz Knop, kierownik projektu
Montaż sześcioczłonowego składu trwa 20 dni, po nim następują testy statyczne. Przy produkcji pojazdu pracuje obecnie 150 pracowników.
Ostateczny montaż odbywa się na nowoczesnej hali o powierzchni 10 tys. m2, wyposażonej w trzy linie montażowe na których w jednym czasie mogą powstawać różne pojazdy.
Przewoźnik, Metro Warszawskie, zamówił 35 takich 6-wagonowych składów, z czego 25 zostanie wyprodukowanych w Nowym Sączu a 10 w Wiedniu. Co najmniej 10 składów wzmocni I linię, zaś pozostałe będą obsługiwały II linię metra.