Lokomotywa E4MSU Griffin zaliczyła pomyślnie jazdy testowe na torze o zasilaniu 15 kV oraz 25 kV. Oznacza to, że Newag Gliwice jako pierwszy w kraju wyprodukował wielosystemową lokomotywę elektryczną, która może być eksploatowana w całej Europie.
E4MSU Griffin, lokomotywa od podstaw wyprodukowana w Newagu, przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton, z prędkością do160 km/h. Przystosowana jest do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC, 25 kV 50Hz oraz 15 kV 16⅔Hz.
Prace nad projektowaniem E4MSU Griffin rozpoczęły się we wrześniu 2010 roku. W 2012 roku lokomotywa była prezentowana na Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans w Berlinie, a od maja poddawana jest testom eksploatacyjnym.
Pierwsze testy przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa na torze testowym w Żmigrodzie (m.in. dynamiki, układu hamulcowego, charakterystyk trakcyjnych) zakończyły się wynikiem celującym i obecnie oczekuje na świadectwo dopuszczenia do eksploatacji.
Podobnie było podczas próbnych jazd badawczych prowadzonych przez PKP Cargo S.A. Lokomotywa z powodzeniem pociągnęła skład towarowy o masie 3440 t.
Testujący ją maszyniści nie stronią od pochwał:
„Jest to lokomotywa na miarę XXI wieku. Wyróżnia się doskonałym usprężynowaniem oraz bardzo dobrze zestrojonym układem napędowym, czego efektem są dobre możliwości trakcyjne i wysoki komfort jazdy” – mówi Paweł Pluta z PKP Cargo.
Dariusz Jurczuk również z PKP Cargo dodaje, że — „na uznanie zasługuje proste i ergonomiczne rozmieszczenie przyrządów na pulpicie, przestronna kabina oraz dobre wyciszenie.”
W ostatnim tygodniu Griffin trafił na tor testowy VUZ Velim w Czechach, gdzie był poddawany statycznym próbom uruchomieniowym oraz jazdom w systemach zasilania 25 kV i 15 kV AC. Pomyślne zakończenie prób to pierwszy krok przed certyfikacją na rynkach europejskich.
„Griffin, który już cieszy się dużym zainteresowaniem, jest naszą odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby rynku europejskiego – mówi Bogusław Nowak, kierownik Marketingu – duży wachlarz możliwości transportowych i technicznych, parametry dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta, niskie koszty eksploatacji, technologie przyjazne środowisku i konkurencyjna cena powinny znaleźć uznanie u europejskich kontrahentów – dodaje.”
Testy na torze testowym w Velimie prowadzone będą do soboty 17.08.2013.