W dniu 3.12.2013 w Ministerstwie Infrastruktury i Transportu Republiki Włoskiej w Rzymie, Prezes NEWAG S.A. podpisał akt zmieniający do pierwszej międzynarodowej umowy ramowej, na produkcję i dostawę spalinowych zespołów trakcyjnych.
– Ekspansja zagraniczna NEWAG to jeden z najważniejszych celów strategicznych na najbliższe lata. Kontrakt z włoskimi partnerami to początek realizacji naszego planu – mówi Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.
Szynobusy jakie NEWAG S.A. wyprodukuje dla włoskiego odbiorcy to nowoczesne pojazdy z silnikiem diesla i przekładnią elektryczną. Zaawansowana technologia napędu oraz zawieszenia pojazdu pozwoli na wyciszenie kabiny pasażerskiej, zgodnie z wymogami zamawiającego.
Konfiguracja wnętrza przedziału pasażerskiego umożliwi eksploatację pojazdu zarówno w ruchu miejskim jak i podmiejskim. Łatwo modyfikowalna konfiguracja siedzeń pozwoli na optymalizację pojemności transportowej. Minimalna liczba miejsc siedzących wynosi 100 i może być zmniejszana w zależności od potrzeb przewoźnika.
Pojazdy będą w pełni klimatyzowane i przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Każdy wagon wyposażony będzie w toaletę z obiegiem zamkniętym, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych w SZT zainstalowany zostanie monitoring. Pojazd będzie posiadał wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. Kabina maszynisty wyposażona będzie w system rozgłoszeniowy, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Spalinowe zespoły trakcyjne pojadą z maksymalną prędkością do 100 km/h i będą przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej.
Pojazdy produkowane będą w Nowym Sączu. Ich bryłę i wnętrze zaprojektują włoscy designerzy.
Akt zmieniający do umowy ramowej oraz do pierwszej umowy wykonawczej podpisali Virginio Di Giambattista, Dyrektor Generalny Regionalnego Transportu Publicznego oraz Zbigniew Konieczek – Prezes NEWAG S.A. Maksymalna wartość zmienionej umowy ramowej to 40 mln EUR netto. Wartość pierwszej umowy wykonawczej, na realizację 4 pojazdów wynosi 14.760.000,00 EUR netto.
– Bardzo się cieszę z podpisania tej umowy. Dzięki NEWAGOWI unowocześniony zostanie tabor kolejowy na Sycylii, co istotnie usprawni komunikację na wyspie – powiedział Virginio Di Giambattista, Dyrektor Generalny Regionalnego Transportu Publicznego.
Termin dostawy przedmiotu pierwszej umowy wykonawczej wynosi 18 miesięcy od dnia podpisania protokołu rozpoczęcia prac, zatem pierwsze cztery pojazdy powinny wyjechać na włoskie tory za 20 m-cy.
W ciągu 4 lat Dyrekcja Generalna Transportu Publicznego Lokalnego — Zarząd Rządowy Kolei Etneńskiej z siedzibą w Katanii (FCE) ma prawo zamówić kolejne pojazdy, na dostawę których podpisane zostaną odrębne umowy wykonawcze. Umowa ramowa przewiduje dostawę do 10 sztuk SZT.