Wagony typu 134A to nowoczesne wagony z miejscami do leżenia (kuszetki) zaprojektowane w celu zastąpienia wysłużonych i technicznie przestarzałych kuszetek 110A.
Dwa pierwsze wagony tego typu (oznaczone jako 134Aa) powstały w 1988 roku. Wyposażono je w dwuosiowe wózki jezdne typu 4ANc produkcji polskiej z hamulcami klockowymi. Drzwi wejściowe w wagonach 134Aa zaprojektowano jako klasyczne skrzydłowe łamane. W latach 1991–1994 wyprodukowano jeszcze 12 egzemplarzy, w nieco udoskonalonej wersji 134Ab, wyposażonej w znacznie nowocześniejsze wózki jezdne MD523 z hamulcami tarczowymi oraz elektronicznym układem przeciwpoślizgowym. Ponadto zainstalowano znacznie wygodniejsze dla podróżnych drzwi odskokowo-przesuwne, otwierane automatycznie za pomocą przycisku umieszczonego obok.
Drzwi wyposażono w blokadę otwarcia podczas jazdy oraz możliwość centralnego zamykania wszystkich drzwi w pociągu przez drużynę konduktorską. w 1998 roku dokonaliśmy modernizacji wszystkich wagonów 134Ab polegającej na montażu na nich hamulca magnetycznego.
W 2007 roku, 10 sztuk wagonów z miejscami do leżenia typu 134 Ab Mg, zostało poddane w NEWAG S.A. naprawie głównej modernizacją. Zmieniono wnętrze przedziałów pasażerskich montując nowoczesne leżanki posiadające możliwość uzyskania po złożeniu w porze dziennej, spersonifikowanych siedzeń pasażerskich 2 klasy. oraz zabudowując nowoczesne poliestrowo-szklane modułowe wyłożenie ścian wnętrza przedziału. Zabudowano układ schładzania powietrza w okresie letnim, współpracujący w zakresie sterowania z układem ogrzewania nawiewnego, oraz zastosowano nowoczesna, wielonapięciową przetwornicę statyczna o zwiększonej mocy, z możliwością zasilania dodatkowego wyposażenia AGD w przedziale służbowym. Modernizacji w zakresie wyposażenia i wyłożenia ścian bocznych, poddano również przedział służbowy dla obsługi wagonu.
Podczas targów TRAKO 2011 została zaprezentowana najnowsza zmodernizowana wersja wagonu z miejscami do leżenia — kuszetka typu 134 Ac z zastosowanymi wózkami o pneumatycznym drugim stopniu usprężynowania i prędkości znamionowej 200 km/h.
Modernizacji poddano jeden z dwóch pierwszych wagonów 134Aa z drzwiami obrotowymi-łamanymi i wózkami typu 4ANc. W trakcie naprawy głównej z modernizacją , oprócz zakresu prac modernizacyjnych realizowanych wcześniej w 10 wagonach, zastosowano nowoczesne komplety drzwi bocznych-odskokowo-przesuwnych, dostosowano podwozie wagonu do montażu zawieszenia pneumatycznego, oraz zabudowano nowy typ wózkawagonowego, wyprodukowany w NEWAG S.A. 70 RSTb z zawieszeniem pneumatycznym oraz prędkością znamionową 200 km/h.
Po przejściu wymaganych prób i testów dla celów certyfikacyjnych, wagon uzyskał terminowe świadectwo typu. Obecnie jest realizowany proces eksploatacji obserwowanej w PKP-Intercity.