Od roku 2007 lokomotywy spalinowe typu 311D oraz 311Da (przystosowane do jazdy po szerokim torze 1520 mm) są efektem współpracy pomiędzy Spółką NEWAG i amerykańskim koncernem General Electric (GE).
Wybór NEWAG na kooperanta w zakresie modernizacji lokomotyw na rynek europejski był konsekwencją trzyletnich negocjacji i pozytywnej weryfikacji sądeckiej spółki przez amerykańskiego partnera. Od 2007 r. NEWAG S.A. wykonał kilkadziesiąt modernizacji tego typu. Spalinowa lokomotywa towarowa typu 311D/311Da powstała w wyniku gruntownej modernizacji lokomotywy produkcji rosyjskiej typu M62, znanej na polskim rynku kolejowym pod oznaczeniem ST44.
Podstawowym zakresem modernizacji lokomotywy jest zabudowa zintegrowanego modułu napędowego (silnik, prądnica, sprężarka, układ chłodzenia), który w całości zmontowany dostarczany jest przez General Electric. Podwozie stanowi sprawdzona eksploatacyjnie konstrukcja lokomotyw ST44 poddana naprawia głównej. Wykorzystano oryginalne silniki trakcyjne ED118, po modernizacji i podniesieniu klasy izolacji do poziomu H. Lokomotywa posiada układ hamulca pneumatycznego typu Oerlikon. Została wyposażona w nowe kabiny maszynisty spełniające warunki ergonomii i wysokiego komfortu pracy maszynisty. Nowoczesne mikroprocesorowe sterowanie lokomotywy umożliwia maksymalne wykorzystanie jej właściwości trakcyjnych.