25 września br., drugiego dnia Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, Newag S.A. podpisał umowę z PKP Intercity na modernizację 20 lokomotyw spalinowych typu SM42. Nowosądecka spółka za wykonanie zlecenia otrzyma ponad 76 mln zł. Część środków na realizację inwestycji, przewoźnik pozyska z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Modernizacja zwiększy moc lokomotyw do 800 — 1000 kW, a maksymalną prędkość do co najmniej
90 km/h. W połowie remontowanych pojazdów, oprócz wymiany silnika spalinowego na nowy, będą zainstalowane urządzenia umożliwiające zasilenie składów pociągów w energię elektryczną. W wyniku prac modernizacyjnych lokomotywy będą mniej hałasowały oraz emitowały mniej spalin. Odnowiony tabor będzie posiadał deklaracje zgodności z obowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa i interoperacyjności (zgodność z unijnymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności TSI) oraz dyrektywą 2004/26 określającą wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń przez silniki spalinowe pojazdów kolejowych.
Realizujemy szereg inwestycji, które obejmują zakup nowego oraz modernizację już posiadanego taboru. Zaczęliśmy od zakupu nowych pociągów, przeszliśmy do modernizacji wagonów, a teraz czas na inwestycje w lokomotywy spalinowe. Podpisana dziś umowa wpłynie na rozszerzenie oferty oraz podniesie jakości świadczonych przez nas usług – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity S.A.
Zmodernizowane lokomotywy będą sezonowo prowadzić składy do miejscowości wypoczynkowych, np. w relacjach Gdynia — Hel, Kłodzko — Kudowa Zdrój, Olsztyn — Braniewo, gdzie dziś nie ma zelektryfikowanych linii. Przeznaczone też są do prac manewrowych przy pociągach
PKP Intercity na stacjach węzłowych Warszawa Grochów, Wrocław Główny, Kraków Prokocim, Gdynia Grabówek, Olsztyn i Szczecin.
Jest to pierwsza umowa z PKP Intercity na modernizację lokomotyw spalinowych serii 6D. Dotychczasowi klienci, a zmodernizowaliśmy już 139 sztuk lokomotyw tej serii, bardzo chwalą sobie nasze rozwiązania, ceniąc wysoką dostępność, niezawodność i niskie koszty eksploatacji – mówi Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG S.A. – Jestem przekonany, że po zamknięciu kontraktu, PKP Intercity wystawi nam najlepsze referencje – dodaje.
Termin realizacji zamówienia wynosi nie więcej niż 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
****
PKP Intercity przeznaczyło na sfinansowanie tego zamówienia 76 mln zł brutto. Część środków potrzebnych na realizację inwestycji, przewoźnik pozyska z funduszy unijnych – w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.