Aktualności

8 dodatkowych pociągów Inspiro dla Metro Sofia

 Konsorcjum otrzymało zamówienie o wartości ok. 134 mln BGN

  • Pociągi Inspiro wyróżniają się wysokim poziomem komfortu, niezawodności i efektywności energetycznej
  • Uruchomienie dodatkowych 8 pociągów dla metra w Sofii na przedłużeniu nowej linii planowane jest na drugą połowę 2026 roku.

 Konsorcjum „SIMETRO” (składające się z Siemens Mobility Bulgaria EooD, Siemens Mobility Austria i NEWAG S.A.) zostało wyznaczone do dostarczenia 8 kolejnych nowych pociągów metra dla linii metra nr 3 w Sofii. Umowa między „Metropoliten” EAD a konsorcjum, w skład którego wchodzi spółka zależna Siemens AG i polski producent pociągów Newag, została podpisana w lipcu 2023 roku.  Kontrakt obejmuje dostawę 8 pociągów metra Inspiro wraz z urządzeniami pokładowymi CBTC Trainguard MT.

Jesteśmy dumni, że po raz kolejny możemy być częścią tego symbolicznego i niezwykle dużego projektu, który poprawi łączność transportową i dostępność dla setek tysięcy mieszkańców stolicy. Jako firma, która koncentruje się na rozwoju bardziej ekologicznego, bezpieczniejszego i wygodniejszego rodzaju transportu, cieszymy się, że możemy zaoferować mieszkańcom i gościom Sofii innowacyjne rozwiązania i światowej klasy usługi, które spełniają najwyższe standardy w zakresie efektywności energetycznej, komfortu, bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju – powiedział inż. Kalin Ivanov, dyrektor generalny Siemens Mobility EOOD.

Platforma Inspiro została stworzona ze szczególnym naciskiem na niskie zużycie energii, zoptymalizowaną konserwację, bezpieczeństwo pasażerów i komfort, a także spełnia najwyższe wymagania środowiskowe. Po zakończeniu cyklu eksploatacji do 95% taboru można poddać recyklingowi.

Nowe pociągi metra rozwijają maksymalną prędkość 80 km/h. Mają 60 metrów długości i 2,65 metra szerokości, co zapewnia pasażerom więcej przestrzeni i komfortu. Podłoga wykonana jest z kompozytowej warstwy korka i aluminium, co zmniejsza wagę i pochłania hałas. Najnowocześniejsze układy trakcyjne i hamulcowe zapewniają wysokie bezpieczeństwo eksploatacji i hamowanie elektrodynamiczne niemal do całkowitego zatrzymania.

Kabina maszynisty i przedział pasażerski są klimatyzowane, co zapewnia maksymalny komfort. Otwarta przestrzeń i nowoczesny design wnętrza gwarantują przyjemną podróż. Podłużne siedzenia i dwanaście szerokich drzwi po każdej stronie pociągu zapewniają maksymalną pojemność pasażerską i płynny przepływ pasażerów na stacjach metra.

Nadwozia wagonów będą produkowane w fabryce „Siemens Mobility” w Wiedniu, podczas gdy ostateczny montaż i testy odbędą się w Nowym Sączu, w Polsce, przez partnera konsorcjum Newag.

Cała flota 38 pociągów Inspiro będzie kursować na najnowocześniejszej linii metra w Sofii, co zagwarantuje jeszcze szybszy transport milionów mieszkańców i gości stolicy oraz mniejszy ślad węglowy dzięki odciążeniu ruchu samochodowego.

Nowe przedłużenie linii metra nr 3 kosztuje 530 mln BGN. Będzie ona przebiegać przez dzielnice „Slatina” i „Geo Milev” w kierunku „Tsarigradsko Shosse” Blvd. i Wieloprofilowego Szpitala Aktywnego Leczenia „Sveta Anna”. Odcinek o długości 6 km będzie miał 6 stacji metra.

Rozbudowa zapewni lepsze połączenie transportowe dla mieszkańców wschodnich dzielnic Sofii z zachodnimi dzielnicami „Ovcha kupel” 1 i 2 oraz „Gorna banya”, a także z pozostałymi dwiema liniami metra i kluczowymi węzłami komunikacyjnymi, takimi jak Centralny Dworzec Kolejowy i lotnisko „Sofia”. Odcinek ma zostać ukończony w drugiej połowie 2026 roku.

W 2015 r. spółka „Metropoliten” EAD przyznała konsorcjum, w skład którego wchodzą Siemens i Newag, dostawę pociągów oraz budowę systemów łączności i bezpieczeństwa dla nowej linii metra nr 3 w Sofii. Początkowe zamówienie dotyczyło pierwszego etapu projektu budowy ośmiokilometrowego odcinka z siedmioma stacjami i obejmowało dostawę 20 pociągów metra Inspiro wraz z systemami sterowania i bezpieczeństwa. Później zamówienie zostało rozszerzone o opcję dostawy kolejnych 10 pociągów metra z tej samej serii i powiązanych z nimi automatycznych systemów kontroli ruchu pociągów dla przedłużenia linii 3, która łączy dzielnice Sofii „Ovcha kupel” i „Gorna banya” z centrum miasta. Nowy odcinek został oficjalnie otwarty w kwietniu 2021 roku.

W 2020 r. Siemens Mobility wygrał zamówienie publiczne na rozbudowę 3. linii metra w dzielnicy „Hadzhi Dimitar”, w tym 3 stacje metra, a w 2022 r. podpisał umowę na dostawę i wdrożenie systemów sterowania ruchem pociągów w ramach nowego przedłużenia z 6 stacjami metra od Akademii Wojskowej do „Tsarigradsko Shosse” Blvd.

Wcześniej w latach 2013-2014 konsorcjum Siemens-NEWAG zrealizowało także dostawę 35 pociągów metra Inspiro dla Metra Warszawskiego. Obecnie platforma Inspiro jest rozwijana m.in w Kuala Lumpur, Rijadzie, Monachium, Norymberdze, Wiedniu oraz Londynie.