E6ACTa DRAGON 2 to lokomotywa sześcioosiowa, zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych.

Lokomotywy DRAGON 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych.

Lokomotywa DRAGON 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) oraz wyposażona w ETCS poziom 2. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%

Charakterystyka

Pod­sta­wowe cechy:

  • Para­me­try tech­niczne dosto­so­wane do potrzeb użytkowników.
  • Pro­wa­dze­nie pocią­gów towa­ro­wych o masie do 3200 ton oraz pocią­gów pasa­żer­skich do 800 ton.
  • Napęd asyn­chro­niczny.
  • Zasi­la­nie przez prze­kształt­niki zbu­do­wane z wyko­rzy­sta­niem
tech­no­lo­gii IGBT.
  • Mikro­pro­ce­so­rowy sys­tem sterowania.
  • Sys­tem dia­gno­styki pokła­do­wej z pełną infor­ma­cją wizu­alną i modu­łem reje­stra­cji danych.

Zespół napę­dowy:

  • Koła mono­blo­kowe o nomi­nal­nej śred­nicy tocz­nej 1250 mm.
  • Tar­cze hamul­cowe moco­wane po obu stro­nach koła.
  • Sil­niki trak­cyjne asyn­chro­niczne klat­kowe o mocy 1400 kW każdy.
  • Nie­za­leżne chło­dze­nie każ­dego silnika.
  • Prze­kład­nia o zębach skośnych.
  • Maź­nice: łoży­ska stoż­kowe, czuj­niki pręd­ko­ści i temperatury.

Układ odsprę­ży­no­wa­nia

  • Pierw­szego stop­nia: dwa zespoły sprę­żyn zwo­jo­wych osa­dzo­nych bez­po­śred­nio po obu stro­nach maź­nicy zestawu kołowego.
  • Dru­giego stop­nia: zespół wiel­ko­ga­ba­ry­to­wych sprę­żyn spi­ral­nych typu „flexicoil”.
  • Amor­ty­za­tory hydrau­liczne do tłu­mie­nia drgań.

Pudło lokomotywy

  • Samonośna konstrukcja spawana.
  • Strefy kontrolowanego zgniotu.
  • Klatka bezpieczeństwa kabiny maszynisty.
  • System antyclimbing.
  • Budowa modułowa.
  • Trzy sekcje dachu umożliwiające łatwy dostęp do przedziału maszynowego.

Obwody elektryczne wysokiego napięcia WN

  • Dwa lub cztery połów­kowe odbie­raki prądu z wła­snym ukła­dem ste­ru­ją­cym oraz ukła­dem auto-drop.
  • Nie­za­wodny wyłącz­nik szybki UR26 firmy Secheron.
  • Filtry przeciwzakłóceniowe.
  • Trans­for­ma­tor trak­cyjny do obni­że­nia napię­cia pobie­ra­nego z sieci trak­cyj­nej 15kV/16,7Hz lub 25kV/50Hz do napię­cia zasi­la­ją­cego wej­ścia falowników.
  • Dwa bloki zasi­la­nia napędu, z któ­rych każdy zawiera dwa prze­kształt­niki AC/AC – falow­niki trój­fa­zowe z tran­zy­sto­rami IGBT oraz prze­kształt­nik DC/DC do regu­la­cji siły hamo­wa­nia elektrodynamicznego.
  • Prze­twor­nica sta­tyczna o mocy 2 x 130 kW i napię­ciach wyj­ścio­wych 3 x 440 V AC, 60 Hz oraz 24 V DC.

Obwody elek­tryczne niskiego napię­cia NN

  • Napię­cie stałe 24 V otrzy­my­wane z dodat­ko­wej łado­warki bate­rii zasi­la­nej z 3×440 V. Zasi­la­nie: obwo­dów ste­ro­wa­nia, wyłącz­nika szyb­kiego, układu ste­ro­wa­nia prze­kształt­ni­ków pomia­ro­wych, układu łado­wa­nia aku­mu­la­to­rów, urzą­dzeń na pul­pi­cie ste­row­ni­czym, ste­ro­wa­nia układu pneu­ma­tycz­nego, oświe­tle­nia wewnętrz­nego i zewnętrz­nego, wycie­ra­czek szyby przedniej.
  • Naj­wyż­szej klasy bate­ria aku­mu­la­to­rów o pojem­no­ści 335Ah, wyko­na­nie z tech­no­lo­gii włók­ni­stej FNC.
  • Brak zasi­la­nia w sieci trak­cyj­nej nie powo­duje wyłą­cze­nia oświe­tle­nia zewnętrz­nego przez mini­mum 5 godzin. W sta­nie bez­czyn­no­ści sys­tem ste­ro­wa­nia wyłą­cza zbędne odbior­niki oszczę­dza­jąc ener­gię elektryczną.

Ste­ro­wa­nie i dia­gno­styka lokomotywy

  • Sys­tem ste­ro­wa­nia zre­ali­zo­wany w tech­nice mikroprocesorowej.
  • Ste­row­nik główny pojazdu w struk­tu­rze rozproszonej.
  • Sterownik napędu.
  • W każ­dej kabi­nie dwa nie­za­leżne panele do wyświe­tla­nia para­me­trów jazdy i diagnostyki.
  • Reje­stra­tor zda­rzeń reali­zu­jący funk­cję prędkościomierza.
  • Moż­li­wość zabu­dowy sys­temu GPS prze­ka­zu­ją­cego dane diagnostyczne.

Funkcje

  • Nadzór nad pracą lokomotywy.
  • Zadawanie siły pociągowej.
  • Pełna automatyzacja procesu jazdy z utrzymaniem prędkości zadanej przez maszynistę.
  • Procesy rozruchu i hamowania kontrolowane przez układ przeciwpoślizgowy z indywidualnym działaniem na każdy zestaw kołowy.
  • Sterowanie układem pneumatyki.
  • Regulacja siły hamowania elektrodynamicznego.

Dane techniczne

Układ osi:
Co’Co’
Napięcie zasilania:
DC 3 kV
Maksymalna prędkość:
120 km/h
Szerokość toru:
1 435 mm
Masa służbowa:
119 t
Maksymalny nacisk na oś:
20 t/oś
Nominalna średnica okręgu tocznego koła:
1 250 mm
Długość lokomotywy ze zderzakami:
20 330 mm
Skrajnia
UIC 505-1