O firmie

Historia

W roku 1869 Rada Mia­sta Nowego Sącza posta­na­wia wysłać do Wied­nia dele­ga­cję (z udzia­łem przed­sta­wi­cieli władz Tar­nowa) w celu pozy­ska­nia wpływowych poli­ty­ków – Fran­ciszka Smólka i Juliana Duna­jew­skiego dla loka­li­za­cji kolei przez Nowy Sącz.

W 1873 roku w Wied­niu Par­la­ment Austro-Węgier decy­duje o budo­wie kolei Tar­now­sko – Lelu­chow­skiej o dł. 145,7 km o szlaku prze­bie­ga­ją­cym przez Nowy Sącz.

1876 — dla nowo wybu­do­wa­nej kolei powstaje w Nowym Sączu zaple­cze tech­niczno — remon­towe o nazwie Cesar­sko — Kró­lew­skie Warsz­taty Kolei — dzi­siej­szy NEWAG.

Lata 1880 — 1912 to stop­niowa roz­bu­dowa Warsztatów.
Pod­czas pierw­szej wojny świa­to­wej Warsz­taty nie ule­gły znisz­cze­niu. W jej trak­cie uzy­skały nową spe­cjal­ność zwią­zaną z naprawą i pro­duk­cją pocią­gów pan­cer­nych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.

1876

1918 — pierw­szym wyre­mon­to­wa­nym w nie­pod­le­głej Pol­sce paro­wo­zem była maszyna serii 308

1922 — zmiana nazwy sądec­kich „Warsz­ta­tów” na „Warsz­taty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrud­niały ok. 1800 osób. Przed­się­bior­stwo podzie­lono na wydziały: paro­wo­zowy, wago­nowy i mechaniczny.

1939 — uprze­dza­jąc wyda­rze­nia wrze­śnia 1939 roku prze­pro­wa­dzono ewa­ku­ację czę­ści per­so­nelu i urzą­dzeń warsz­ta­to­wych do Stanisławowa

1918

1945 — odgru­zo­wy­wa­nie i odbu­dowa warsz­ta­tów oraz uru­cho­mie­nie pro­duk­cji. Powo­łano warsz­taty Już 19 kwiet­nia 1945 roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szy paro­wóz serii Ty2

1950 — zmiana nazwy na Przed­się­bior­stwo Pol­skie Koleje Pań­stwowe, Warsz­taty Mecha­niczne Nr 3 w Nowym Sączu

1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Napraw­cze Paro­wo­zowo — Wago­nowe Nr 3 w Nowym Sączu”

1945

1952 — warsz­taty zostają prze­kształ­cone w samo­dzielne przed­się­bior­stwo po wyłą­cze­niu ze struk­tur PKP i uzy­skują nową nazwę „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” w Nowym Sączu

1963 — uchwałą Rady Mini­strów „Zakłady Napraw­cze Taboru
Kole­jo­wego Nowy Sącz” zostają wyty­po­wane do napraw taboru spalinowego

1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” roz­po­częto naprawy loko­mo­tyw
spa­li­no­wych serii SM30

1972 — w czerwcu uro­czy­ście poże­gnano ostatni napra­wiony
paro­wóz TKt48-166. W tym samym roku napra­wiono pierw­szą loko­mo­tywę spa­li­nową serii SM42

1976 —  rok jubi­le­uszowy (100-lecie firmy)

1952

1977 — roz­po­częto przy­go­to­wa­nia do uru­cho­mie­nia napraw loko­mo­tyw SP42, SM48 i SM31

1982 —  ponowne wcie­le­nie zakła­dów do struk­tur PKP

1991 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

1977

1994 —  Aktem Nota­rial­nym z dnia 6 wrze­śnia 1994 roku Mini­ster Prze­kształ­ceń Wła­sno­ścio­wych prze­kształca Zakłady w jed­no­oso­bową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa

1995 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

2001 — Począ­tek roku 2001 to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

1994

2003 — naby­cie akcji Spółki przez pry­wat­nego inwe­stora kra­jo­wego. Wdro­że­nie sys­temu zapew­nia­nia jako­ści ISO 9001:2001

2004 — Począ­tek roku 2001 to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

2005 — W roku 2005 nastę­puje zmiana nazwy Spółki z dotych­cza­so­wej „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” S.A. na NEWAG Spółka Akcyjna.

Prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji pierw­szego napra­wio­nego w Nowym Sączu elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii EN71.

Uro­czy­ste prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji nowo wypro­du­ko­wa­nego w naszej fir­mie elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii 14WE nr 01 Szyb­kiej Kolei Miej­skiej Sp z o.o. w Warszawie.

2003

2006 —  w maju pod­czas pierw­szej piel­grzymki do Pol­ski papież Bene­dykt XVI pobło­go­sła­wił wypro­du­ko­wany przez nas “Pociąg Papie­ski” będący podzię­ko­wa­niem kole­ja­rzy za pon­ty­fi­kat Jana Pawła II.  Rok 2006 jest rokiem jubi­le­uszo­wym – 130 lecie działalności.

2007 — Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 311D w opar­ciu o tech­no­lo­gię GE do eks­plo­ata­cji w PKP LHS Sp z o.o.

2009 — Otrzy­ma­nie świa­dec­twa typu dla nowego pojazdu 19WE wypro­du­ko­wa­nego w NEWAG S.A.

2006

2010 —  Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 16D (SM48) do eks­plo­ata­cji w LHS Sp z o.o.

Prze­ka­za­nie zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 6Dg do eks­plo­ata­cji
w PKP Cargo.

Dostawa 4 pojaz­dów 19 WE do SKM War­szawa Sp z o.o.

Pro­duk­cja i dostawa pierw­szych spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych SA137, SA138 na zamó­wie­nie Urzędu Mar­szał­kow­skiego Woje­wódz­twa Pomorskiego.

Otrzy­ma­nie tytułu Firmy 20-lecia od Pol­skiego Klubu Biznesu.

2010

2011 —  Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy kon­sor­cjum Sie­mens Öester­re­ich i Newag S.A. a War­szaw­skim Metrem na dostawę 35 sze­ścio­wa­go­no­wych pojaz­dów Inspiro.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo S.A. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 100 szt. loko­mo­tyw serii SM42.

Pozy­tyw­ne zakoń­czenie audytu cer­ty­fi­ku­jącego, w wyniku któ­rego, Newag S.A. dołą­czył do grona firm zarzą­dza­nych zgod­nie z wyma­ga­niami stan­dardu IRIS rev. 2.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Spółką Koleje Dol­no­ślą­skie S.A. a spółką Newag S.A. na dostawę 5 pojaz­dów 31WE.

Pod­pi­sa­nie umowy mię­dzy PKP LHS sp. z o.o. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 5 loko­mo­tyw spa­li­no­wych SM48 dla Linii Hut­ni­czej Sze­ro­ko­to­ro­wej z sie­dzibą w Zamościu.

2011

2012 —  NEWAG S.A. roz­po­czął budowę nowego tram­waju NEVELO, ozna­czo­nego numerem 126N.

Prze­ka­za­nie ostat­niego z pię­ciu pojaz­dów Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

NEWAG S.A. “Inno­wa­to­rem Wprost 2012″.

Odda­nie do użytku nowej hali pro­duk­cyj­nej na potrzeby pro­duk­cji pojaz­dów Inspiro dla War­szaw­skiego Metra.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Kole­jami Mazo­wiec­kimi, a kon­sor­cjum Newag S.A i Zakłady

Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego „Mińsk Mazo­wiecki” S.A na moder­ni­za­cję 34 szt. pojaz­dów EN57.

Naprawa rewi­zyjna 110 wago­nów oso­bo­wych dla PKP Intercity.

Newag wyróż­niony tytu­łem “Tego, który zmie­nia pol­ski prze­mysł 2012″.

2012

2013 —  Wypro­du­ko­wany przez nowo­są­decką spółkę, elek­tryczny zespół trak­cyjny z rodziny „Impuls” – jako pierw­szy w Pol­sce – prze­kro­czył pręd­kość 211 km/h.

W czerwcu pierw­szy pociąg wypro­du­ko­wany dla Metra War­szaw­skiego opu­ścił zakład.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo a Newag S.A. na moder­ni­za­cję 30 loko­mo­tyw spa­li­no­wych serii SM 48 do loko­mo­tyw ST48 (15D).

Pro­duk­cja nowego Spa­li­no­wego Zespołu Trak­cyj­nego 222M dla Kolei Mazowieckich.

Prze­ka­za­nie dzie­wią­tego pojazdu Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

Pod­pi­sanie umowy na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT), dla Woje­wództw: Mało­pol­skiego, Świę­to­krzy­skiego, Pod­kar­pac­kiego i Śląskiego.

Pod­pi­sa­nie umowy z PKP Inter­city na moder­ni­za­cję 20 loko­mo­tyw spa­li­no­wych typu SM42.

Inspiro wypro­du­ko­wane w nowo­są­dec­kim NEWAGU zaczęło wozić pasa­że­rów I linii metra w Warszawie.

5 grud­nia 2013 —  NEWAG S.A.  z suk­ce­sem  zade­biu­to­wał na war­szaw­skiej Gieł­dzie Papie­rów Wartościowych.

2013

2014 —  NEWAG S.A. nagro­dzony Dia­men­tem mie­sięcz­nika For­bes. Spółka zajęła 2. miej­sce w woje­wódz­twie mało­pol­skim, oraz bar­dzo wyso­kie 8. miej­sce w ran­kingu ogól­no­pol­skim. Jak wynika z zesta­wie­nia mie­sięcz­nika, NEWAG S.A. jest naj­dy­na­micz­niej roz­wi­ja­jącą się firmą branży kolejowej.

War­szaw­ska Kolej Dojaz­do­wa zamó­wiła w Newagu 6 nowych Elek­trycz­nych Zespo­łów Trakcyjnych

Cztery Woje­wódz­twa otrzy­mały nowo­cze­sne Impulsy wypro­du­ko­wane przez NEWAG S.A. Umowa na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT) pod­pi­sana została 28 sierp­nia 2013 roku. Pierw­sze 10 pocią­gów prze­ka­zano  zama­wia­ją­cym we wrze­śniu 2014, pozo­stałe 9 sztuk trafi do Połu­dnio­wej Grupy Zaku­po­wej do 28 lutego 2015r.

Naj­więk­szy kon­trakt Newagu w 2014 roku pod­pi­sano z Kole­jami Mazo­wiec­kimi. 12 sztuk pię­cio­czło­no­wych EZT dostar­czo­nych zosta­nie do końca listo­pada 2015. Są to jed­no­cze­śnie pierw­sze pię­cio­czło­nowe pojazdy wypro­du­ko­wane w Nowym Sączu.

NEWAG S.A. utrzy­mał pozy­cję lidera w seg­men­cie moder­ni­za­cji loko­mo­tyw spa­li­no­wych. W nowo­są­dec­kiej spółce zmo­der­ni­zo­wano w sumie 31 loko­mo­tyw, zapewniając fir­mie po raz kolejny 100 proc. udziału w rynku.

2014

2015 —  Nowy rekord Polski na torach. Na Cen­tral­nej Magi­strali Kole­jo­wej pomię­dzy Psa­rami a Górą Wło­dow­ską EZT IMPULS 45WE poje­chał z pręd­ko­ścią 226 km/h. Impuls  wypro­du­ko­wany na zle­ce­nie Kolei Mazo­wiec­kich jest naj­szyb­szym pojaz­dem skon­stru­owa­nym i wypro­du­ko­wa­nym w Polsce.

Wypro­du­ko­wana w Newagu, 4-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Griffin, jako pierw­sza pol­ska loko­mo­tywa otrzy­mała
cer­ty­fi­kat zgod­no­ści z TSI.

W nowo­są­dec­kim Newagu powstaje nowy elek­tryczny zespół
tracyjny 39WE. Na zle­ce­nie War­szaw­skiej Kolei Dojaz­do­wej pro­du­ko­wany jest sze­ścio­czło­nowy pojazd, który wyróż­niać będzie wyjąt­kowy design, funk­cjo­nal­ność oraz zaawan­so­wane roz­wią­za­nia konstrukcyjne.

NEWAG S.A. obok CCC i LPP to wg ran­kingu „Wprost” naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jąca się pol­ska firma. Pod­czas gali tygo­dnika „200 Naj­więk­szych pol­skich firm” Zbi­gniew Konie­czek, Pre­zes Zarządu Spółki, ode­brał Pol­skiego Geparda.

NEWAG S.A. zacieśnia współpracę z uczelniami wyższymi
- Pod­pi­sane zostało  poro­zu­mie­nie o współ­pracy z Poli­tech­niką Kra­kow­ską.

Mie­sięcz­nik FORBES po raz kolejny uho­no­ro­wał NEWAG S.A. swoim Dia­men­tem. Spółka zajęła wyso­kie 3. miej­sce w ran­kingu dużych firm z woje­wódz­twa mało­pol­skiego i 20. miej­sce w Pol­sce.

Pod­pi­sana została umowa ramowa oraz pierw­sza umowa wyko­naw­cza  pomię­dzy FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI s.r.l.- „FSE”,  z sie­dzibą w Bari we Wło­szech a NEWAG S.A. Grupa Kapi­ta­łowa NEWAG  zobo­wią­zała się  dostar­czyć zama­wia­ją­cemu 5 trój­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych  Impuls 2.
W Kata­nii na Sycy­lii nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pojaz­dów Vul­cano wypro­du­ko­wa­nych w Newag S.A. dla Fer­ro­via Cir­cu­met­nea (FCE).

2015

2016 —  NEWAG S.A. obchodzi jubileusz 140-lecia firmy.

Woje­wódz­two Mało­pol­skie pod­pi­sało umowę z Newag S.A. 
na dostawę 12 pojaz­dów szy­no­wych.

W Gro­dzi­sku Mazo­wiec­kim nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pierw­szego elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego 39WE wypro­du­ko­wa­nego przez NEWAG S.A. dla War­szaw­skiej Kolei Dojazdowej.
W  Szcze­ci­nie Olgierd Geble­wicz Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachod­nio­po­mor­skiego oraz Zbi­gniew Konie­czek Pre­zes Zarządu NEWAG S.A, pod­pi­sali umowę na zakupu 17 elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych EZT IMPULS.

Lokomotywa Griffin z Newagu podwójnym zwycięzcą konkursu DOBRY WZÓR 2016. Loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Grif­fin zapro­jek­to­wana i zbu­do­wana przez NEWAG S.A. zdo­była nagrodę spe­cjalną Mini­stra Roz­woju i Finan­sów WZÓR ROKU 2016 dla naj­lep­szego pol­skiego pro­duktu, zapro­jek­to­wa­nego przez pol­skiego pro­jek­tanta i wypro­du­ko­wa­nego przez pol­skiego przedsiębiorcę.

NEWAG pierwszy w Polsce z pełnym dopuszczeniem TSI (w tym TSI CCS). W dniu 16 listo­pada br. NEWAG S.A. otrzy­mał pierw­sze zezwo­le­nie na dopusz­cze­nie do eks­plo­ata­cji dla typu pojazd
kole­jo­wego zgod­nego z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra-­cyj­no­ści, zwa­nymi „TSI” dla pojaz­dów IMPULS typu 31WE-029 oraz 45WE-014.

2016

2017 —  NEWAG S.A. pod­pi­sał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 pocią­gów waz z ich utrzy­ma­niem. Łódzki prze­woź­nik, jako pierw­szy otrzyma pojazdy nowej gene­ra­cji IMPULS 2.

Prodesse in posterum, czyli przewaga w przyszłości. Newag przyznaje stypendia najzdolniejszym studentom Politechniki Krakowskiej.

Nowa spe­cjal­ność jaką jest Inży­nie­ria Pojaz­dów Szy­no­wych
pro­wa­dzona jest przez Insty­tut Pojaz­dów Szy­no­wych na Wydziale Mecha­nicz­nym Poli­tech­niki Kra­kow­skiej przy współ­pracy z firmą NEWAG – czo­ło­wym pol­skim pro­du­cen­tem nowo­cze­snego taboru
szy­no­wego oraz z innymi wio­dą­cymi fir­mami z branży prze­my­słu taboru szynowego.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał ZŁOTEGO IMPULSa z ETCS 2.

15 listo­pada – w sie­dzi­bie NEWAG S.A. w Nowym Sączu odbyła się wizyta spółki Metro­po­li­tan EAD połą­czona z pre­zen­ta­cją
pojaz­dów dla nowo powsta­ją­cej linii metra w Sofii, w Buł­ga­rii.

2017

12 lipca 2018 — w Ośrodku Eks­plo­ata­cji Toru Doświad­czal­nego Insty­tutu Kolej­nic­twa w Żmigro­dzie, w obec­no­ści mini­stra infra­struk­tury Andrzeja Adam­czyka i wice­mi­ni­stra Andrzeja Bit­tela zapre­zen­to­wano nową loko­mo­tywę Dra­gon 2 skon­stru­owaną przez NEWAG. Pojazd ten to pierw­sza w Euro­pie 6-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, w pełni zgodna z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra­cyj­no­ści (TSI 2014) wypo­sa­żona w ETCS poziom 2.

NEWAG podpisał umowę wraz z PKP Cargo na modernizację
60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A.

PKP Inter­city pod­pi­sało umowę z firmą NEWAG na zaku
20 nowych loko­mo­tyw elek­trycz­nych Griffin z opcją na kolejne
10 pojazdów.

25 czerwca br. pierw­szy pojazd metra wypro­du­ko­wany w kon­sor­cjum Sie­mens — NEWAG S.A. dla Metro­po­li­tan EAD wyje­chał
z sie­dziby spółki NEWAG w Nowym Sączu do sto­licy Buł­ga­rii – Sofii.

Newag S.A. zna­lazł się w wąskim gro­nie 25 wybra­nych firm, które w ciągu ostat­niego stu­le­cia w istot­nym stop­niu przy­czy­niły się do suk­cesu pol­skiej myśli tech­no­lo­gicz­nej. Pre­zen­ta­cja spółek miała miej­sce na zaini­cjo­wa­nej przez Pre­zy­denta RP Pana Andrzeja Dudę Pol­skiej Wysta­wie Gospo­dar­czej w pawi­lo­nie przy pl. Pił­sud­skiego w War­sza­wie. Wśród przed­się­biorstw, które dzięki prze­my­śla­nej stra­te­gii roz­woju i umie­jęt­no­ści adap­ta­cji w obli­czu dyna­micz­nych zmian ryn­ko­wych prze­trwały do dzi­siaj i z suk­ce­sem reali­zują swoje cele biz­ne­sowe zna­la­zła się rów­nież mało­pol­ska spółka Newag.

Elektryczny Zespół Trakcyjny IMPULS 2 produkcji NEWAG otrzymał nagrodę i zaszczytny tytuł Dobry Wzór w kategorii Transport i komunikacja przyznawaną przez  Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

2018
1876

W roku 1869 Rada Mia­sta Nowego Sącza posta­na­wia wysłać do Wied­nia dele­ga­cję (z udzia­łem przed­sta­wi­cieli władz Tar­nowa) w celu pozy­ska­nia wpływowych poli­ty­ków – Fran­ciszka Smólka i Juliana Duna­jew­skiego dla loka­li­za­cji kolei przez Nowy Sącz.

W 1873 roku w Wied­niu Par­la­ment Austro-Węgier decy­duje o budo­wie kolei Tar­now­sko – Lelu­chow­skiej o dł. 145,7 km o szlaku prze­bie­ga­ją­cym przez Nowy Sącz.

1876 — dla nowo wybu­do­wa­nej kolei powstaje w Nowym Sączu zaple­cze tech­niczno — remon­towe o nazwie Cesar­sko — Kró­lew­skie Warsz­taty Kolei — dzi­siej­szy NEWAG.

Lata 1880 — 1912 to stop­niowa roz­bu­dowa Warsztatów.
Pod­czas pierw­szej wojny świa­to­wej Warsz­taty nie ule­gły znisz­cze­niu. W jej trak­cie uzy­skały nową spe­cjal­ność zwią­zaną z naprawą i pro­duk­cją pocią­gów pan­cer­nych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.

1918

1918 — pierw­szym wyre­mon­to­wa­nym w nie­pod­le­głej Pol­sce paro­wo­zem była maszyna serii 308

1922 — zmiana nazwy sądec­kich „Warsz­ta­tów” na „Warsz­taty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrud­niały ok. 1800 osób. Przed­się­bior­stwo podzie­lono na wydziały: paro­wo­zowy, wago­nowy i mechaniczny.

1939 — uprze­dza­jąc wyda­rze­nia wrze­śnia 1939 roku prze­pro­wa­dzono ewa­ku­ację czę­ści per­so­nelu i urzą­dzeń warsz­ta­to­wych do Stanisławowa

1945

1945 — odgru­zo­wy­wa­nie i odbu­dowa warsz­ta­tów oraz uru­cho­mie­nie pro­duk­cji. Powo­łano warsz­taty Już 19 kwiet­nia 1945 roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szy paro­wóz serii Ty2

1950 — zmiana nazwy na Przed­się­bior­stwo Pol­skie Koleje Pań­stwowe, Warsz­taty Mecha­niczne Nr 3 w Nowym Sączu

1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Napraw­cze Paro­wo­zowo — Wago­nowe Nr 3 w Nowym Sączu”

1952

1952 — warsz­taty zostają prze­kształ­cone w samo­dzielne przed­się­bior­stwo po wyłą­cze­niu ze struk­tur PKP i uzy­skują nową nazwę „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” w Nowym Sączu

1963 — uchwałą Rady Mini­strów „Zakłady Napraw­cze Taboru
Kole­jo­wego Nowy Sącz” zostają wyty­po­wane do napraw taboru spalinowego

1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” roz­po­częto naprawy loko­mo­tyw
spa­li­no­wych serii SM30

1972 — w czerwcu uro­czy­ście poże­gnano ostatni napra­wiony
paro­wóz TKt48-166. W tym samym roku napra­wiono pierw­szą loko­mo­tywę spa­li­nową serii SM42

1976 —  rok jubi­le­uszowy (100-lecie firmy)

1977

1977 — roz­po­częto przy­go­to­wa­nia do uru­cho­mie­nia napraw loko­mo­tyw SP42, SM48 i SM31

1982 —  ponowne wcie­le­nie zakła­dów do struk­tur PKP

1991 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

1994

1994 —  Aktem Nota­rial­nym z dnia 6 wrze­śnia 1994 roku Mini­ster Prze­kształ­ceń Wła­sno­ścio­wych prze­kształca Zakłady w jed­no­oso­bową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa

1995 — Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego w Nowym Sączu stają się ponow­nie samo­dziel­nym przed­się­bior­stwem pań­stwo­wym pod­le­głym Mini­ster­stwu Transportu

2001 — Począ­tek roku 2001 to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

2003

2003 — naby­cie akcji Spółki przez pry­wat­nego inwe­stora kra­jo­wego. Wdro­że­nie sys­temu zapew­nia­nia jako­ści ISO 9001:2001

2004 — Począ­tek roku 2001 to napięta sytu­acja w Zakła­dach wyni­ka­jąca z trud­nej sytu­acji finan­so­wej i ogra­ni­czo­nej liczby zamówień. W czerwcu decy­zją Rady Nad­zor­czej nastę­puje zmiana Zarządu Spółki i roz­po­czyna się pro­ces restruk­tu­ry­za­cji. Tego samego roku oddano do eks­plo­ata­cji pierw­szą napra­wioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. loko­mo­tywę elek­tryczną serii EU07 nr 379

2005 — W roku 2005 nastę­puje zmiana nazwy Spółki z dotych­cza­so­wej „Zakłady Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego Nowy Sącz” S.A. na NEWAG Spółka Akcyjna.

Prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji pierw­szego napra­wio­nego w Nowym Sączu elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii EN71.

Uro­czy­ste prze­ka­za­nie do eks­plo­ata­cji nowo wypro­du­ko­wa­nego w naszej fir­mie elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego serii 14WE nr 01 Szyb­kiej Kolei Miej­skiej Sp z o.o. w Warszawie.

2006

2006 —  w maju pod­czas pierw­szej piel­grzymki do Pol­ski papież Bene­dykt XVI pobło­go­sła­wił wypro­du­ko­wany przez nas “Pociąg Papie­ski” będący podzię­ko­wa­niem kole­ja­rzy za pon­ty­fi­kat Jana Pawła II.  Rok 2006 jest rokiem jubi­le­uszo­wym – 130 lecie działalności.

2007 — Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 311D w opar­ciu o tech­no­lo­gię GE do eks­plo­ata­cji w PKP LHS Sp z o.o.

2009 — Otrzy­ma­nie świa­dec­twa typu dla nowego pojazdu 19WE wypro­du­ko­wa­nego w NEWAG S.A.

2010

2010 —  Prze­ka­za­nie pierw­szej zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 16D (SM48) do eks­plo­ata­cji w LHS Sp z o.o.

Prze­ka­za­nie zmo­der­ni­zo­wa­nej loko­mo­tywy 6Dg do eks­plo­ata­cji
w PKP Cargo.

Dostawa 4 pojaz­dów 19 WE do SKM War­szawa Sp z o.o.

Pro­duk­cja i dostawa pierw­szych spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych SA137, SA138 na zamó­wie­nie Urzędu Mar­szał­kow­skiego Woje­wódz­twa Pomorskiego.

Otrzy­ma­nie tytułu Firmy 20-lecia od Pol­skiego Klubu Biznesu.

2011

2011 —  Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy kon­sor­cjum Sie­mens Öester­re­ich i Newag S.A. a War­szaw­skim Metrem na dostawę 35 sze­ścio­wa­go­no­wych pojaz­dów Inspiro.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo S.A. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 100 szt. loko­mo­tyw serii SM42.

Pozy­tyw­ne zakoń­czenie audytu cer­ty­fi­ku­jącego, w wyniku któ­rego, Newag S.A. dołą­czył do grona firm zarzą­dza­nych zgod­nie z wyma­ga­niami stan­dardu IRIS rev. 2.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Spółką Koleje Dol­no­ślą­skie S.A. a spółką Newag S.A. na dostawę 5 pojaz­dów 31WE.

Pod­pi­sa­nie umowy mię­dzy PKP LHS sp. z o.o. a NEWAG S.A. na moder­ni­za­cję 5 loko­mo­tyw spa­li­no­wych SM48 dla Linii Hut­ni­czej Sze­ro­ko­to­ro­wej z sie­dzibą w Zamościu.

2012

2012 —  NEWAG S.A. roz­po­czął budowę nowego tram­waju NEVELO, ozna­czo­nego numerem 126N.

Prze­ka­za­nie ostat­niego z pię­ciu pojaz­dów Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

NEWAG S.A. “Inno­wa­to­rem Wprost 2012″.

Odda­nie do użytku nowej hali pro­duk­cyj­nej na potrzeby pro­duk­cji pojaz­dów Inspiro dla War­szaw­skiego Metra.

Pod­pi­sanie umowy pomię­dzy Kole­jami Mazo­wiec­kimi, a kon­sor­cjum Newag S.A i Zakłady

Napraw­cze Taboru Kole­jo­wego „Mińsk Mazo­wiecki” S.A na moder­ni­za­cję 34 szt. pojaz­dów EN57.

Naprawa rewi­zyjna 110 wago­nów oso­bo­wych dla PKP Intercity.

Newag wyróż­niony tytu­łem “Tego, który zmie­nia pol­ski prze­mysł 2012″.

2013

2013 —  Wypro­du­ko­wany przez nowo­są­decką spółkę, elek­tryczny zespół trak­cyjny z rodziny „Impuls” – jako pierw­szy w Pol­sce – prze­kro­czył pręd­kość 211 km/h.

W czerwcu pierw­szy pociąg wypro­du­ko­wany dla Metra War­szaw­skiego opu­ścił zakład.

Pod­pi­sa­nie umowy pomię­dzy PKP Cargo a Newag S.A. na moder­ni­za­cję 30 loko­mo­tyw spa­li­no­wych serii SM 48 do loko­mo­tyw ST48 (15D).

Pro­duk­cja nowego Spa­li­no­wego Zespołu Trak­cyj­nego 222M dla Kolei Mazowieckich.

Prze­ka­za­nie dzie­wią­tego pojazdu Impuls (35WE) dla Szyb­kiej Kolei Miej­skiej w Warszawie.

Pod­pi­sanie umowy na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT), dla Woje­wództw: Mało­pol­skiego, Świę­to­krzy­skiego, Pod­kar­pac­kiego i Śląskiego.

Pod­pi­sa­nie umowy z PKP Inter­city na moder­ni­za­cję 20 loko­mo­tyw spa­li­no­wych typu SM42.

Inspiro wypro­du­ko­wane w nowo­są­dec­kim NEWAGU zaczęło wozić pasa­że­rów I linii metra w Warszawie.

5 grud­nia 2013 —  NEWAG S.A.  z suk­ce­sem  zade­biu­to­wał na war­szaw­skiej Gieł­dzie Papie­rów Wartościowych.

2014

2014 —  NEWAG S.A. nagro­dzony Dia­men­tem mie­sięcz­nika For­bes. Spółka zajęła 2. miej­sce w woje­wódz­twie mało­pol­skim, oraz bar­dzo wyso­kie 8. miej­sce w ran­kingu ogól­no­pol­skim. Jak wynika z zesta­wie­nia mie­sięcz­nika, NEWAG S.A. jest naj­dy­na­micz­niej roz­wi­ja­jącą się firmą branży kolejowej.

War­szaw­ska Kolej Dojaz­do­wa zamó­wiła w Newagu 6 nowych Elek­trycz­nych Zespo­łów Trakcyjnych

Cztery Woje­wódz­twa otrzy­mały nowo­cze­sne Impulsy wypro­du­ko­wane przez NEWAG S.A. Umowa na dostawę 19 nowo­cze­snych, trój­czło­no­wych pojaz­dów szy­no­wych z napę­dem elek­trycz­nym (EZT) pod­pi­sana została 28 sierp­nia 2013 roku. Pierw­sze 10 pocią­gów prze­ka­zano  zama­wia­ją­cym we wrze­śniu 2014, pozo­stałe 9 sztuk trafi do Połu­dnio­wej Grupy Zaku­po­wej do 28 lutego 2015r.

Naj­więk­szy kon­trakt Newagu w 2014 roku pod­pi­sano z Kole­jami Mazo­wiec­kimi. 12 sztuk pię­cio­czło­no­wych EZT dostar­czo­nych zosta­nie do końca listo­pada 2015. Są to jed­no­cze­śnie pierw­sze pię­cio­czło­nowe pojazdy wypro­du­ko­wane w Nowym Sączu.

NEWAG S.A. utrzy­mał pozy­cję lidera w seg­men­cie moder­ni­za­cji loko­mo­tyw spa­li­no­wych. W nowo­są­dec­kiej spółce zmo­der­ni­zo­wano w sumie 31 loko­mo­tyw, zapewniając fir­mie po raz kolejny 100 proc. udziału w rynku.

2015

2015 —  Nowy rekord Polski na torach. Na Cen­tral­nej Magi­strali Kole­jo­wej pomię­dzy Psa­rami a Górą Wło­dow­ską EZT IMPULS 45WE poje­chał z pręd­ko­ścią 226 km/h. Impuls  wypro­du­ko­wany na zle­ce­nie Kolei Mazo­wiec­kich jest naj­szyb­szym pojaz­dem skon­stru­owa­nym i wypro­du­ko­wa­nym w Polsce.

Wypro­du­ko­wana w Newagu, 4-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Griffin, jako pierw­sza pol­ska loko­mo­tywa otrzy­mała
cer­ty­fi­kat zgod­no­ści z TSI.

W nowo­są­dec­kim Newagu powstaje nowy elek­tryczny zespół
tracyjny 39WE. Na zle­ce­nie War­szaw­skiej Kolei Dojaz­do­wej pro­du­ko­wany jest sze­ścio­czło­nowy pojazd, który wyróż­niać będzie wyjąt­kowy design, funk­cjo­nal­ność oraz zaawan­so­wane roz­wią­za­nia konstrukcyjne.

NEWAG S.A. obok CCC i LPP to wg ran­kingu „Wprost” naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jąca się pol­ska firma. Pod­czas gali tygo­dnika „200 Naj­więk­szych pol­skich firm” Zbi­gniew Konie­czek, Pre­zes Zarządu Spółki, ode­brał Pol­skiego Geparda.

NEWAG S.A. zacieśnia współpracę z uczelniami wyższymi
- Pod­pi­sane zostało  poro­zu­mie­nie o współ­pracy z Poli­tech­niką Kra­kow­ską.

Mie­sięcz­nik FORBES po raz kolejny uho­no­ro­wał NEWAG S.A. swoim Dia­men­tem. Spółka zajęła wyso­kie 3. miej­sce w ran­kingu dużych firm z woje­wódz­twa mało­pol­skiego i 20. miej­sce w Pol­sce.

Pod­pi­sana została umowa ramowa oraz pierw­sza umowa wyko­naw­cza  pomię­dzy FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI s.r.l.- „FSE”,  z sie­dzibą w Bari we Wło­szech a NEWAG S.A. Grupa Kapi­ta­łowa NEWAG  zobo­wią­zała się  dostar­czyć zama­wia­ją­cemu 5 trój­czło­no­wych elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych  Impuls 2.
W Kata­nii na Sycy­lii nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pojaz­dów Vul­cano wypro­du­ko­wa­nych w Newag S.A. dla Fer­ro­via Cir­cu­met­nea (FCE).

2016

2016 —  NEWAG S.A. obchodzi jubileusz 140-lecia firmy.

Woje­wódz­two Mało­pol­skie pod­pi­sało umowę z Newag S.A. 
na dostawę 12 pojaz­dów szy­no­wych.

W Gro­dzi­sku Mazo­wiec­kim nastą­piło ofi­cjalne prze­ka­za­nie pierw­szego elek­trycz­nego zespołu trak­cyj­nego 39WE wypro­du­ko­wa­nego przez NEWAG S.A. dla War­szaw­skiej Kolei Dojazdowej.
W  Szcze­ci­nie Olgierd Geble­wicz Mar­sza­łek Woje­wódz­twa Zachod­nio­po­mor­skiego oraz Zbi­gniew Konie­czek Pre­zes Zarządu NEWAG S.A, pod­pi­sali umowę na zakupu 17 elek­trycz­nych zespo­łów trak­cyj­nych EZT IMPULS.

Lokomotywa Griffin z Newagu podwójnym zwycięzcą konkursu DOBRY WZÓR 2016. Loko­mo­tywa elek­tryczna E4MSU Grif­fin zapro­jek­to­wana i zbu­do­wana przez NEWAG S.A. zdo­była nagrodę spe­cjalną Mini­stra Roz­woju i Finan­sów WZÓR ROKU 2016 dla naj­lep­szego pol­skiego pro­duktu, zapro­jek­to­wa­nego przez pol­skiego pro­jek­tanta i wypro­du­ko­wa­nego przez pol­skiego przedsiębiorcę.

NEWAG pierwszy w Polsce z pełnym dopuszczeniem TSI (w tym TSI CCS). W dniu 16 listo­pada br. NEWAG S.A. otrzy­mał pierw­sze zezwo­le­nie na dopusz­cze­nie do eks­plo­ata­cji dla typu pojazd
kole­jo­wego zgod­nego z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra-­cyj­no­ści, zwa­nymi „TSI” dla pojaz­dów IMPULS typu 31WE-029 oraz 45WE-014.

2017

2017 —  NEWAG S.A. pod­pi­sał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 pocią­gów waz z ich utrzy­ma­niem. Łódzki prze­woź­nik, jako pierw­szy otrzyma pojazdy nowej gene­ra­cji IMPULS 2.

Prodesse in posterum, czyli przewaga w przyszłości. Newag przyznaje stypendia najzdolniejszym studentom Politechniki Krakowskiej.

Nowa spe­cjal­ność jaką jest Inży­nie­ria Pojaz­dów Szy­no­wych
pro­wa­dzona jest przez Insty­tut Pojaz­dów Szy­no­wych na Wydziale Mecha­nicz­nym Poli­tech­niki Kra­kow­skiej przy współ­pracy z firmą NEWAG – czo­ło­wym pol­skim pro­du­cen­tem nowo­cze­snego taboru
szy­no­wego oraz z innymi wio­dą­cymi fir­mami z branży prze­my­słu taboru szynowego.

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał ZŁOTEGO IMPULSa z ETCS 2.

15 listo­pada – w sie­dzi­bie NEWAG S.A. w Nowym Sączu odbyła się wizyta spółki Metro­po­li­tan EAD połą­czona z pre­zen­ta­cją
pojaz­dów dla nowo powsta­ją­cej linii metra w Sofii, w Buł­ga­rii.

2018

12 lipca 2018 — w Ośrodku Eks­plo­ata­cji Toru Doświad­czal­nego Insty­tutu Kolej­nic­twa w Żmigro­dzie, w obec­no­ści mini­stra infra­struk­tury Andrzeja Adam­czyka i wice­mi­ni­stra Andrzeja Bit­tela zapre­zen­to­wano nową loko­mo­tywę Dra­gon 2 skon­stru­owaną przez NEWAG. Pojazd ten to pierw­sza w Euro­pie 6-osiowa loko­mo­tywa elek­tryczna, w pełni zgodna z Tech­nicz­nymi Spe­cy­fi­ka­cjami Inte­ro­pe­ra­cyj­no­ści (TSI 2014) wypo­sa­żona w ETCS poziom 2.

NEWAG podpisał umowę wraz z PKP Cargo na modernizację
60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A.

PKP Inter­city pod­pi­sało umowę z firmą NEWAG na zaku
20 nowych loko­mo­tyw elek­trycz­nych Griffin z opcją na kolejne
10 pojazdów.

25 czerwca br. pierw­szy pojazd metra wypro­du­ko­wany w kon­sor­cjum Sie­mens — NEWAG S.A. dla Metro­po­li­tan EAD wyje­chał
z sie­dziby spółki NEWAG w Nowym Sączu do sto­licy Buł­ga­rii – Sofii.

Newag S.A. zna­lazł się w wąskim gro­nie 25 wybra­nych firm, które w ciągu ostat­niego stu­le­cia w istot­nym stop­niu przy­czy­niły się do suk­cesu pol­skiej myśli tech­no­lo­gicz­nej. Pre­zen­ta­cja spółek miała miej­sce na zaini­cjo­wa­nej przez Pre­zy­denta RP Pana Andrzeja Dudę Pol­skiej Wysta­wie Gospo­dar­czej w pawi­lo­nie przy pl. Pił­sud­skiego w War­sza­wie. Wśród przed­się­biorstw, które dzięki prze­my­śla­nej stra­te­gii roz­woju i umie­jęt­no­ści adap­ta­cji w obli­czu dyna­micz­nych zmian ryn­ko­wych prze­trwały do dzi­siaj i z suk­ce­sem reali­zują swoje cele biz­ne­sowe zna­la­zła się rów­nież mało­pol­ska spółka Newag.

Elektryczny Zespół Trakcyjny IMPULS 2 produkcji NEWAG otrzymał nagrodę i zaszczytny tytuł Dobry Wzór w kategorii Transport i komunikacja przyznawaną przez  Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.

Produkujemy i modernizujemy

Nowocześnie zarządzana spółka szczególnie 
dba o wysoką jakość swoich produktów oraz wykonywanych usług, co potwierdzają otrzymane świadectwa i certyfikaty.

„Ten, który zmienia polski przemysł”

Bezprecedensowy i spektakularny sukces spółki na wysoce konkurencyjnym rynku opanowanym przez potentatów branży taboru kolejowego znalazł swoje odbicie w wyróżnieniu firmy tytułem „Ten, który zmienia polski przemysł” przyznawanym przez prasę branżową, Diamentem Forbesa czy tytułem Lidera Małopolski.