Historia

W roku 1869 Rada Miasta Nowego Sącza postanawia wysłać do Wiednia delegację (z udziałem przedstawicieli władz Tarnowa) w celu pozyskania wpływowych polityków – Franciszka Smólka i Juliana Dunajewskiego dla lokalizacji kolei przez Nowy Sącz.
W 1873 roku w Wiedniu Parlament Austro-Węgier decyduje o budowie kolei Tarnowsko – Leluchowskiej o dł. 145,7 km o szlaku przebiegającym przez Nowy Sącz.
1876 — dla nowo wybudowanej kolei powstaje w Nowym Sączu zaplecze techniczno — remontowe o nazwie Cesarsko — Królewskie Warsztaty Kolei — dzisiejszy NEWAG.
Lata 1880 — 1912 to stopniowa rozbudowa Warsztatów.
Podczas pierwszej wojny światowej Warsztaty nie uległy zniszczeniu. W jej trakcie uzyskały nową specjalność związaną z naprawą i produkcją pociągów pancernych dla potrzeb armii Austro-Węgierskiej.
1918 — pierwszym wyremontowanym w niepodległej Polsce parowozem była maszyna serii 308
1922 — zmiana nazwy sądeckich „Warsztatów” na „Warsztaty Główne I klasy Nowy Sącz”, które zatrudniały ok. 1800 osób. Przedsiębiorstwo podzielono na wydziały: parowozowy, wagonowy i mechaniczny.
1939 — uprzedzając wydarzenia września 1939 roku przeprowadzono ewakuację części personelu i urządzeń warsztatowych do Stanisławowa

1945 — odgruzowywanie i odbudowa warsztatów oraz uruchomienie produkcji. Powołano warsztaty Już 19 kwietnia 1945 roku oddano do eksploatacji pierwszy parowóz serii Ty2
1950 — zmiana nazwy na Przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, Warsztaty Mechaniczne Nr 3 w Nowym Sączu
1951 — zmiana nazwy na „Zakłady Naprawcze Parowozowo — Wagonowe Nr 3 w Nowym Sączu”
1952 — warsztaty zostają przekształcone w samodzielne przedsiębiorstwo po wyłączeniu ze struktur PKP i uzyskują nową nazwę „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz” w Nowym Sączu
1963 — uchwałą Rady Ministrów „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz” zostają wytypowane do napraw taboru spalinowego
1967 — w „ZNTK Nowy Sącz” rozpoczęto naprawy lokomotyw spalinowych serii SM30
1972 — w czerwcu uroczyście pożegnano ostatni naprawiony parowóz TKt48-166. W tym samym roku naprawiono pierwszą lokomotywę spalinową serii SM42
1976 — rok jubileuszowy (100-lecie firmy)

1977 — rozpoczęto przygotowania do uruchomienia napraw lokomotyw SP42, SM48 i SM31
1982 — ponowne wcielenie zakładów do struktur PKP
1991 — Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu stają się ponownie samodzielnym przedsiębiorstwem państwowym podległym Ministerstwu Transportu
1994 — Aktem Notarialnym z dnia 6 września 1994 roku Minister Przekształceń Własnościowych przekształca Zakłady w jednoosobową Spółkę Akcyjną Skarbu Państwa
1995 — Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu stają się ponownie samodzielnym przedsiębiorstwem państwowym podległym Ministerstwu Transportu
2001 — Początek roku 2001 to napięta sytuacja w Zakładach wynikająca z trudnej sytuacji finansowej i ograniczonej liczby zamówień. W czerwcu decyzją Rady Nadzorczej następuje zmiana Zarządu Spółki i rozpoczyna się proces restrukturyzacji. Tego samego roku oddano do eksploatacji pierwszą naprawioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. lokomotywę elektryczną serii EU07 nr 379
2003 — nabycie akcji Spółki przez prywatnego inwestora krajowego. Wdrożenie systemu zapewniania jakości ISO 9001:2001
2004 — Początek roku 2001 to napięta sytuacja w Zakładach wynikająca z trudnej sytuacji finansowej i ograniczonej liczby zamówień. W czerwcu decyzją Rady Nadzorczej następuje zmiana Zarządu Spółki i rozpoczyna się proces restrukturyzacji. Tego samego roku oddano do eksploatacji pierwszą naprawioną w ZNTK “Nowy Sącz” S.A. lokomotywę elektryczną serii EU07 nr 379
2005 — W roku 2005 następuje zmiana nazwy Spółki z dotychczasowej „Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Nowy Sącz” S.A. na NEWAG Spółka Akcyjna.
Przekazanie do eksploatacji pierwszego naprawionego w Nowym Sączu elektrycznego zespołu trakcyjnego serii EN71.
Uroczyste przekazanie do eksploatacji nowo wyprodukowanego w naszej firmie elektrycznego zespołu trakcyjnego serii 14WE nr 01 Szybkiej Kolei Miejskiej Sp z o.o. w Warszawie.
2006 — w maju podczas pierwszej pielgrzymki do Polski papież Benedykt XVI pobłogosławił wyprodukowany przez nas “Pociąg Papieski” będący podziękowaniem kolejarzy za pontyfikat Jana Pawła II. Rok 2006 jest rokiem jubileuszowym – 130 lecie działalności.
2007 — Przekazanie pierwszej zmodernizowanej lokomotywy 311D w oparciu o technologię GE do eksploatacji w PKP LHS Sp z o.o.
2009 — Otrzymanie świadectwa typu dla nowego pojazdu 19WE wyprodukowanego w NEWAG S.A.

2010 — Przekazanie pierwszej zmodernizowanej lokomotywy 16D (SM48) do eksploatacji w LHS Sp z o.o.
Przekazanie zmodernizowanej lokomotywy 6Dg do eksploatacji w PKP Cargo.
Dostawa 4 pojazdów 19 WE do SKM Warszawa Sp z o.o.
Produkcja i dostawa pierwszych spalinowych zespołów trakcyjnych SA137, SA138 na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Otrzymanie tytułu Firmy 20-lecia od Polskiego Klubu Biznesu.
2011 — Podpisanie umowy pomiędzy konsorcjum Siemens Öesterreich i Newag S.A. a Warszawskim Metrem na dostawę 35 sześciowagonowych pojazdów Inspiro.
Podpisanie umowy pomiędzy PKP Cargo S.A. a NEWAG S.A. na modernizację 100 szt. lokomotyw serii SM42.
Pozytywne zakończenie audytu certyfikującego, w wyniku którego, Newag S.A. dołączył do grona firm zarządzanych zgodnie z wymaganiami standardu IRIS rev. 2.
Podpisanie umowy pomiędzy Spółką Koleje Dolnośląskie S.A. a spółką Newag S.A. na dostawę 5 pojazdów 31WE.
Podpisanie umowy między PKP LHS sp. z o.o. a NEWAG S.A. na modernizację 5 lokomotyw spalinowych SM48 dla Linii Hutniczej Szerokotorowej z siedzibą w Zamościu.
2012 — NEWAG S.A. rozpoczął budowę nowego tramwaju NEVELO, oznaczonego numerem 126N.
Przekazanie ostatniego z pięciu pojazdów Impuls (35WE) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
NEWAG S.A. “Innowatorem Wprost 2012″.
Oddanie do użytku nowej hali produkcyjnej na potrzeby produkcji pojazdów Inspiro dla Warszawskiego Metra.
Podpisanie umowy pomiędzy Kolejami Mazowieckimi, a konsorcjum Newag S.A i Zakłady
Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A na modernizację 34 szt. pojazdów EN57.
Naprawa rewizyjna 110 wagonów osobowych dla PKP Intercity.
Newag wyróżniony tytułem “Tego, który zmienia polski przemysł 2012″.

2013 — Wyprodukowany przez nowosądecką spółkę, elektryczny zespół trakcyjny z rodziny „Impuls” – jako pierwszy w Polsce – przekroczył prędkość 211 km/h.
W czerwcu pierwszy pociąg wyprodukowany dla Metra Warszawskiego opuścił zakład.
Podpisanie umowy pomiędzy PKP Cargo a Newag S.A. na modernizację 30 lokomotyw spalinowych serii SM 48 do lokomotyw ST48 (15D).
Produkcja nowego Spalinowego Zespołu Trakcyjnego 222M dla Kolei Mazowieckich.
Przekazanie dziewiątego pojazdu Impuls (35WE) dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
Podpisanie umowy na dostawę 19 nowoczesnych, trójczłonowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym (EZT), dla Województw: Małopolskiego, Świętokrzyskiego, Podkarpackiego i Śląskiego.
Podpisanie umowy z PKP Intercity na modernizację 20 lokomotyw spalinowych typu SM42.
Inspiro wyprodukowane w nowosądeckim NEWAGU zaczęło wozić pasażerów I linii metra w Warszawie.
5 grudnia 2013 — NEWAG S.A. z sukcesem zadebiutował na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
2014 — NEWAG S.A. nagrodzony Diamentem miesięcznika Forbes. Spółka zajęła 2. miejsce w województwie małopolskim, oraz bardzo wysokie 8. miejsce w rankingu ogólnopolskim. Jak wynika z zestawienia miesięcznika, NEWAG S.A. jest najdynamiczniej rozwijającą się firmą branży kolejowej.
Warszawska Kolej Dojazdowa zamówiła w Newagu 6 nowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych
Cztery Województwa otrzymały nowoczesne Impulsy wyprodukowane przez NEWAG S.A. Umowa na dostawę 19 nowoczesnych, trójczłonowych pojazdów szynowych z napędem elektrycznym (EZT) podpisana została 28 sierpnia 2013 roku. Pierwsze 10 pociągów przekazano zamawiającym we wrześniu 2014, pozostałe 9 sztuk trafi do Południowej Grupy Zakupowej do 28 lutego 2015r.
Największy kontrakt Newagu w 2014 roku podpisano z Kolejami Mazowieckimi. 12 sztuk pięcioczłonowych EZT dostarczonych zostanie do końca listopada 2015. Są to jednocześnie pierwsze pięcioczłonowe pojazdy wyprodukowane w Nowym Sączu.
NEWAG S.A. utrzymał pozycję lidera w segmencie modernizacji lokomotyw spalinowych. W nowosądeckiej spółce zmodernizowano w sumie 31 lokomotyw, zapewniając firmie po raz kolejny 100 proc. udziału w rynku.
2015 — Nowy rekord Polski na torach. Na Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską EZT IMPULS 45WE pojechał z prędkością 226 km/h. Impuls wyprodukowany na zlecenie Kolei Mazowieckich jest najszybszym pojazdem skonstruowanym i wyprodukowanym w Polsce.
Wyprodukowana w Newagu, 4-osiowa lokomotywa elektryczna E4MSU Griffin, jako pierwsza polska lokomotywa otrzymała certyfikat zgodności z TSI.
W nowosądeckim Newagu powstaje nowy elektryczny zespół tracyjny 39WE. Na zlecenie Warszawskiej Kolei Dojazdowej produkowany jest sześcioczłonowy pojazd, który wyróżniać będzie wyjątkowy design, funkcjonalność oraz zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne.
NEWAG S.A. obok CCC i LPP to wg rankingu „Wprost” najszybciej rozwijająca się polska firma. Podczas gali tygodnika „200 Największych polskich firm” Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Spółki, odebrał Polskiego Geparda.
NEWAG S.A. zacieśnia współpracę z uczelniami wyższymi - Podpisane zostało porozumienie o współpracy z Politechniką Krakowską.
Miesięcznik FORBES po raz kolejny uhonorował NEWAG S.A. swoim Diamentem. Spółka zajęła wysokie 3. miejsce w rankingu dużych firm z województwa małopolskiego i 20. miejsce w Polsce.
Podpisana została umowa ramowa oraz pierwsza umowa wykonawcza pomiędzy FERROVIE DEL SUD EST E SERVIZI AUTOMOBILISTICI s.r.l.- „FSE”, z siedzibą w Bari we Włoszech a NEWAG S.A. Grupa Kapitałowa NEWAG zobowiązała się dostarczyć zamawiającemu 5 trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2.
W Katanii na Sycylii nastąpiło oficjalne przekazanie pojazdów Vulcano wyprodukowanych w Newag S.A. dla Ferrovia Circumetnea (FCE).

2016 — NEWAG S.A. obchodzi jubileusz 140-lecia firmy.
Województwo Małopolskie podpisało umowę z Newag S.A. na dostawę 12 pojazdów szynowych.
W Grodzisku Mazowieckim nastąpiło oficjalne przekazanie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego 39WE wyprodukowanego przez NEWAG S.A. dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
W Szczecinie Olgierd Geblewicz Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego oraz Zbigniew Konieczek Prezes Zarządu NEWAG S.A, podpisali umowę na zakupu 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych EZT IMPULS.
Lokomotywa Griffin z Newagu podwójnym zwycięzcą konkursu DOBRY WZÓR 2016. Lokomotywa elektryczna E4MSU Griffin zaprojektowana i zbudowana przez NEWAG S.A. zdobyła nagrodę specjalną Ministra Rozwoju i Finansów WZÓR ROKU 2016 dla najlepszego polskiego produktu, zaprojektowanego przez polskiego projektanta i wyprodukowanego przez polskiego przedsiębiorcę.
NEWAG pierwszy w Polsce z pełnym dopuszczeniem TSI (w tym TSI CCS). W dniu 16 listopada br. NEWAG S.A. otrzymał pierwsze zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla typu pojazd kolejowego zgodnego z Technicznymi Specyfikacjami Interopera-cyjności, zwanymi „TSI” dla pojazdów IMPULS typu 31WE-029 oraz 45WE-014.
2017 — NEWAG S.A. podpisał umowę z Łódzką Koleją Aglomeracyjną na dostawę 14 pociągów waz z ich utrzymaniem. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzyma pojazdy nowej generacji IMPULS 2.
Prodesse in posterum, czyli przewaga w przyszłości. Newag przyznaje stypendia najzdolniejszym studentom Politechniki Krakowskiej.
Nowa specjalność jaką jest Inżynieria Pojazdów Szynowych prowadzona jest przez Instytut Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej przy współpracy z firmą NEWAG – czołowym polskim producentem nowoczesnego taboru szynowego oraz z innymi wiodącymi firmami z branży przemysłu taboru szynowego.
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego otrzymał ZŁOTEGO IMPULSa z ETCS 2.
15 listopada – w siedzibie NEWAG S.A. w Nowym Sączu odbyła się wizyta spółki Metropolitan EAD połączona z prezentacją pojazdów dla nowo powstającej linii metra w Sofii, w Bułgarii.

12 lipca 2018 — w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela zaprezentowano nową lokomotywę Dragon 2 skonstruowaną przez NEWAG. Pojazd ten to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2.
NEWAG podpisał umowę wraz z PKP Cargo na modernizację 60 lokomotyw spalinowych serii SM48 do typu 15D/A.
PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zaku 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin z opcją na kolejne 10 pojazdów.
25 czerwca br. pierwszy pojazd metra wyprodukowany w konsorcjum Siemens — NEWAG S.A. dla Metropolitan EAD wyjechał z siedziby spółki NEWAG w Nowym Sączu do stolicy Bułgarii – Sofii. Newag S.A. znalazł się w wąskim gronie 25 wybranych firm, które w ciągu ostatniego stulecia w istotnym stopniu przyczyniły się do sukcesu polskiej myśli technologicznej. Prezentacja spółek miała miejsce na zainicjowanej przez Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudę Polskiej Wystawie Gospodarczej w pawilonie przy pl. Piłsudskiego w Warszawie. Wśród przedsiębiorstw, które dzięki przemyślanej strategii rozwoju i umiejętności adaptacji w obliczu dynamicznych zmian rynkowych przetrwały do dzisiaj i z sukcesem realizują swoje cele biznesowe znalazła się również małopolska spółka Newag.
Elektryczny Zespół Trakcyjny IMPULS 2 produkcji NEWAG otrzymał nagrodę i zaszczytny tytuł Dobry Wzór w kategorii Transport i komunikacja przyznawaną przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.
Produkujemy i modernizujemy
Nowocześnie zarządzana spółka szczególnie dba o wysoką jakość swoich produktów oraz wykonywanych usług, co potwierdzają otrzymane świadectwa i certyfikaty.


„Ten, który zmienia polski przemysł”
Bezprecedensowy i spektakularny sukces spółki na wysoce konkurencyjnym rynku opanowanym przez potentatów branży taboru kolejowego znalazł swoje odbicie w wyróżnieniu firmy tytułem „Ten, który zmienia polski przemysł” przyznawanym przez prasę branżową, Diamentem Forbesa czy tytułem Lidera Małopolski.
Newag
Dowiedz się więcej o naszej działalności
Aktualności
Poznaj najnowsze informacje związane z naszą działalnością.
Zarząd
Poznaj sylwetki członków naszego zarządu.
Kolej na ekologię
Dowiedz się co i jak robimy by nam wszystkim żyło się lepiej.
Energia odnawialna
Korzystamy ze źródeł energii odnawialnej, zobacz jak.